Een klein bericht stond er in de krant. Het Algemeen Dagblad. Titel
"E-mailverkeer". Inhoud bericht "Als gevolg van een storing zijn alle
e-mails verloren gegaan die dit weekeinde waren gericht aan de rubriek
Lezers aan het woord. Het betreft de brieven die zaterdag en zondag (tot
15.00 uur) zijn verstuurd."
Allerlei vragen komen er in me op. Wat voor storing was het dan? Waarom
alleen deze e-mail berichten? Waarom tot 15.00 uur op zondag? Een
telefoontje naar de redactie van het Algemeen Dagblad levert weinig op.
De dienstdoende redactiemedewerkster weet alleen dat er het hele weekend
geen e-mails zijn binnengekomen. Er was namelijk een storing. Wat voor
storing was haar volledig onbekend. En nee, er is helemaal niemand bij
het Algemeen Dagblad die er iets van weet. Of begrijpt.
Een oud probleem dat steeds belangrijker wordt. Vanwege het feit dat
verreweg de meeste bedrijven er nog steeds niet toe over zijn gegaan om
e-mail op eenzelfde wijze te behandelen als andere post, gebeurt het met
regelmaat dat e-mails verdwijnen. In dit geval is de reactie van de
krant: een bericht plaatsen in de hoop dat mensen dit bericht lezen en
ze de e-mail opnieuw sturen.
Wat echter de te prefereren weg zou zijn: een ontvangstbevestiging
sturen. Dit kan geheel geautomatiseerd verlopen, software daarvoor is in
ruime mate voorhanden. De klant stuurt een e-mail en krijgt per
ommegaande een bericht terug dat de ontvangst van de e-mail bevestigd.
Uiteraard wil ontvangen niet zeggen dat het bericht ook gelezen wordt.
Ook dat kan in het bevestigingsbericht worden geplaatst. Lekker
makkelijk.
Toch blijven de vragen staan. Want is slechts 1 e-mailbox gecrasht op de
e-mail server van het AD? Of was het een virus dat hen het werken
onmogelijk maakt? Allemaal vragen en zo weinig antwoorden. Het lijkt de
krant wel.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.