Het Radboud universitair medisch centrum (umc) heeft dit weekend een nieuw digitaal patiëntendossier geïntroduceerd waarbij alles rondom de zorg van patiënten wordt vastgelegd. Het gaat dan om zaken als de inschrijving, afspraken en behandelstappen tot medicatie en notities van de arts.
Ook kunnen patiënten toegang tot hun dossier krijgen en bijvoorbeeld op elk moment inloggen, afspraken maken en herhaalrecepten bestellen. Niet alleen is het nieuwe digitale patiëntendossier onderdeel van persoonsgerichte zorg, zo laat het Radboudumc weten, het zou ook de kwaliteit en de doelmatigheid van de patiëntenzorg en onderzoek verhogen, omdat alles in één systeem wordt vastgelegd.
Gebruikers kunnen vanaf elke willekeurige computer met een wachtwoord en een gebruikersnaam of hun DigiD op de mijnRadboud-omgeving inloggen. Het beschermen van de gegevens kan volgens de website alleen met DigiD met een zogenoemde sms-functie.
Vanwege de overgang is er de komende weken extra personeel beschikbaar en is er meer tijd per patiënt ingepland voor de poliklinische afspraken. "Want de implementatie van een nieuw pakket en een nieuwe manier van werken voor tienduizend medewerkers is een verandering die niet van de ene op de andere dag gerealiseerd is", aldus het medisch centrum.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.