Heb jij een uitdagende vraag over beveiliging, recht en privacy, stel hem aan ICT-jurist Arnoud Engelfriet. Arnoud geeft elke week in een artikel antwoord op een interessante vraag. Vanwege het grote aantal inzendingen kunnen niet alle vragen beantwoord worden.
Vraag: Volgens de Wet bescherming persoonsgegevens moet ik persoonlijke gegevens wissen zodra ik ze niet meer nodig heb. Echter, van andere wetten moet ik die gegevens dan nog bewaren (bijvoorbeeld financiële gegevens voor de Belastingdienst). Tevens heb ik natuurlijk back-ups, en die opschonen op zulke individuele bestanden is een ramp. Hoe moet ik daarmee omgaan?
Antwoord: De Wet bescherming persoonsgegevens bepaalt (art. 10 Wbp) dat persoonsgegevens moeten gewist of geanonimiseerd als het hebben van deze gegevens niet langer "noodzakelijk is voor de verwerkelijking van de doeleinden waarvoor zij worden verzameld of vervolgens worden verwerkt". Oftewel als je ze niet meer nodig hebt.
Als je bijvoorbeeld klantgegevens verzamelt om als webwinkel een aankoop aan te nemen, dan zijn deze gegevens niet meer noodzakelijk voor het doel "leveren bestelling" zodra het product bij de klant over de drempel is. Eigenlijk moeten ze dus meteen daarna worden gewist.
Maar persoonsgegevens hangen vaak samen met meerdere doelen. Na levering van een product geldt bijvoorbeeld nog een retourperiode van zeven werkdagen, en de klant kan nog geruime tijd later terugkomen met een conformiteitsclaim. Om die af te handelen, zijn ook zijn gegevens nodig. En omdat er dan nog een doel is voor de persoonsgegevens, mag je ze alsnog bewaren.
De Belastingdienst eist dat je je financiële administratie zeven jaar bewaart. Dat is een doel dat ook samenhangt met de afhandeling van de aankoop, want de factuur is deel van je administratie. Die moet je dus bewaren en die mág je dan ook bewaren.
In de praktijk moet je dus eigenlijk per document bepalen "waarom staan hier nog persoonsgegevens in" en dan eventueel besluiten te anonimiseren of weg te gooien. Je kunt bijvoorbeeld de factuur bewaren maar het klantrecord uit je bestellingen-database wissen.
Bij een back-up is dit een lastige. Het is inderdaad een hele berg werk om in een back-up van een jaar terug dat ene bestandje met bestelling van klant 481 te wissen. De Wbp zegt echter nergens "wissen hoeft niet als dat veel werk is". En vanuit privacyoogpunt is "dan moet je je back-upstrategie maar anders inrichten" een goed verdedigbaar standpunt. Maar een lastige blijft het.
Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.