Radiozender BNR heeft via Twitter-phishing gegevens van goedgelovige bankklanten weten te ontfutselen. Presentator Lars Sørensen maakte twee Twitter-accounts aan; @ABNamro_webcare en @RABOBANKwebteam. Met het nep ABN-account wist Sørensen zeven mensen wijs te maken dat hij de bank vertegenwoordigde. Het @Rabobank_webteam account was succesvoller, daarmee werden 27 mensen om de tuin geleid.
Zoekend op Rabobank werd iemand gevonden die naar de Floriade wilde, waar de Rabobank sponsor is. "Ik vroeg hem zijn gegevens te sturen, zodat ik relatiekaarten voor hem kon klaarleggen. In een berichtje kwamen direct alle adresgegevens. Vervolgens vroeg ik voor de administratie of hij kon melden bij welke vestiging hij bankierde. Daarop kreeg ik de vestiging door waar hij zakelijk bankiert en waar hij privé bankiert en voor de zekerheid de rekeningnummers", aldus Sørensen.
Zorgwekkend
Wijnand Jonge van het keurmerk voor webwinkels Thuiswinkel.org bevestigt tegenover de radiozender dat Twitter-phishing inderdaad een probleem aan het worden is. "Wij hebben wat klachten van middelgrote en grote webwinkels die daar tegenaan zijn gelopen. Het loopt nog niet de spuigaten uit. Maar het feit dat het eenvoudig is om je voor te doen als een ander, dat is zorgwekkend."
Volgens ICT-ondernemer Krijn Schuurman valt de bedrijven niet heel veel te verwijten, maar ligt de verantwoordelijkheid vooral bij de consument. "Bij een account met 27 volgers zou je een beetje wantrouwig moeten zijn. Ook als je ziet dat er nog helemaal geen communicatie met andere consumenten geweest. Maar je mag ook wel verwachten van bedrijven dat als je de stap zet om op zo’n nieuw kanaal te communiceren dat je mensen wel helpt om niet de fout in te gaan."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.