Ernstige problemen met de software van het elektronisch patiëntendossier zorgen voor problemen bij het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC), zo meldt de Volkskrant dit weekend. De software die voor de dossiers wordt gebruikt blijkt allerlei praktische problemen met zich mee te brengen.
"De treurige werkelijkheid is dat niemand in het ziekenhuis op dit moment weet op welke knop hij moet drukken om een volledig dossier uit te draaien", aldus LUMC-advocate Willemien Kastelein. Zodra er gegevens op papier moeten worden geprint doen de problemen zich voor. Dat werd deze week tijdens een zitting van het regionaal tuchtcollege in Den Haag duidelijk. Er speelde een zaak over een baby die in het LUMC overleed. De ouders stellen dat het medisch centrum tekort schoot in de behandeling.
Het duurde uiteindelijk anderhalf jaar voor het LUMC belangrijke documenten aanleverde. Ook ontving de inspectie in eerste instantie een half dossier. Daarnaast bevat het patiëntendossier tegenstrijdige informatie over cruciale momenten. Volgens advocate Willemien Kastelein speelt er een veel groter probleem dat deze zaak duidelijk maakt, namelijk dat de dossiervoering in ziekenhuizen momenteel een chaos is.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.