Een 52-jarige man uit Soesterberg is opgelicht door een man die zich via de telefoon als medewerker van Microsoft voordeed. De man had volgens het slachtoffer een Indiaas/Pakistaans accent en waarschuwde dat er een probleem op zijn computer was gedetecteerd. Er zou later die dag een monteur terugbellen om het probleem te verhelpen. Vervolgens gaf de man een verificatiecode mee. Even later belde inderdaad de ‘monteur’, die zich identificeerde met de verificatiecode, en met eenzelfde accent sprak.
Vervolgens moest de man uit Soesterberg akkoord gaan met het feit dat de monteur zijn computer op afstand zou overnemen. Dit deed hij, en zij communiceerden verder via chat. De man werd vervolgens aangeraden een nieuw contract af te sluiten voor een virusscanner, en dit te betalen via internet.
Dit deed hij, alleen toen hij wilde betalen liep zijn computer vast. Toen hij hem opnieuw had opgestart zag hij dat er twee keer een geldbedrag was afgeschreven. De oplichters bleken later hun digitale sporen gewist te hebben.
Verzoeken
Op exact dezelfde wijze is ook een 57-jarige vrouw uit Amersfoort opgelicht. Zij werd door een zeer vasthoudende en overtuigende ‘medewerker van Microsoft’ overgehaald een geldbedrag over te maken voor een nieuwe virusscanner. De vrouw ging akkoord, omdat hij inmiddels een nieuw wachtwoord op haar computer had geïnstalleerd.
De politie waarschuwt burgers om telefonische verzoeken van softwarebedrijven en/of telecomaanbieders, wanneer deze zonder aanleiding contact opnemen, te negeren. Zeker wanneer wordt vermoedt dat het telefoontje uit het buitenland afkomstig is. Inmiddels heeft ook Microsoft Nederland een waarschuwing voor de telefoonfraude afgegeven.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.