Minister Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft het bedrijf Digi-D uit Waalwijk gewaarschuwd dat het moet stoppen met de opslag van persoonlijke gegevens van burgers die denken dat ze met DigiD te maken hebben. DigiD is via DigiD.nl bereikbaar, terwijl Digi-D de site Digi-D.nl heeft
Dagelijks zouden burgers via het contactformulier op de website aanvragen insturen, compleet met persoonlijke gegevens, BSN, gebruikersnaam en wachtwoord, zo liet het Waalwijkse reclamebureau begin dit jaar weten. Eind 2012 lanceerde het zelfs een website genaamd "zuinigopuwdigid.nl waar mensen werd verteld dat ze naar de juiste website moeten gaan. Op die website is te zien dat het bedrijf bijna 30.000 inlogcodes en andere privacygegevens heeft ontvangen.
Binnenlandse Zaken zou al zeven jaar van de naamsverwarring op de hoogte zijn. Plasterk stelt in een brief aan de Kamer dat er gesprekken met het bedrijf hebben plaatsgevonden over een vergoeding voor een naamswijziging. De gesprekken zouden echter moeizaam verlopen, omdat het bedrijf de vergoeding die het vraagt niet wil onderbouwen, aldus de minister.
"Teneinde de impasse te doorbreken heb ik aan het bedrijf een vergoeding voorgesteld op basis van concrete gegevens die mij ter beschikking staan. Daarbij gaat het om een redelijke vergoeding van de kosten die gemaakt worden voor een naamswijziging van het bedrijf en de kosten die gemaakt worden om een finale regeling zorgvuldig af te hechten. Dit voorstel ligt nu voor bij het bedrijf."
Tijdens de gesprekken met het reclamebureau is het erop gewezen dat het per direct moet stoppen met "de zeer ongewenste situatie dat persoonsgegevens worden opgeslagen en deze door een onvoldoende beveiliging van de ICT-omgeving mogelijk in handen van derden terecht kunnen komen", schrijft Plasterk in de brief. Die stelt verder dat het College Bescherming Persoonsgegevens in deze zaak handhavend kan optreden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.