Uit de documenten blijkt dat zowel de Amerikaanse NSA als Britse GCHQ op grote schaal gegevens van het Xbox Live consolenetwerk van Microsoft kunnen onderscheppen. Daarnaast werden agenten ook in de virtuele werelden "losgelaten", onder andere om potentiële informanten te rekruteren. Bij de online inlichtingendiensten bestond de angst dat terroristen de online games zouden gebruiken om informatie uit te wisselen.
Het aantal verschillende Amerikaanse inlichtingendiensten dat online games infiltreerde was op een gegeven moment zo groot, dat er zelfs een speciale groep werd opgericht om te voorkomen dat de verschillende diensten elkaar zouden bespioneren of elkaar voor de voeten zouden lopen.
Volgens de NSA-documenten waren online games zeer geschikt om grote hoeveelheden inlichtingen te verzamelen. De spelletjes zouden als een mogelijkheid voor hackingaanvallen kunnen worden gebruikt, het in kaart brengen van sociale netwerken van mensen en het verkrijgen van foto's, communicatiegegevens en geolocatiegegevens. Op verzoek van GCHQ begon de NSA allerlei metadata van World of WarCraft te verzamelen.
Er werd vervolgens geprobeerd om deze gegevens aan Islamistische extremisten of wapendealers te koppelen. De documenten vermelden echter niet dat de surveillance van online games ooit geholpen heeft bij het dwarsbomen of voorkomen van een terroristische aanslag. Ook is er geen enkel duidelijk bewijs dat terroristische groepen online games gebruikten om te communiceren.
Blizzard, de ontwikkelaar die World of WarCraft, laat in een verklaring weten dat de inlichtingendiensten nooit toestemming hebben gevraagd om inlichtingen binnen het spel te verzamelen. Microsoft wilde niet op de laatste onthullingen reageren. Ook de NSA gaf geen reactie aan de kranten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.