Veel burgers maken zich zorgen over misbruik van hun DigiD, daarnaast is er weinig vertrouwen in de veiligheid van de digitale systemen van de overheid. Dat blijkt uit onderzoek van de Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer dat samen met het televisieprogramma Tros Radar werd uitgevoerd.
Uit het onderzoek komt naar voren dat niet alle burgers gemakkelijk met de digitale ontwikkelingen van de overheid kunnen meekomen. Een flinke groep ervaart blijvend problemen met digitale diensten. Zo ontbreekt het burgers aan mogelijkheden om fouten te herstellen en is het vertrouwen laag.
Van alle respondenten heeft 36% geen vertrouwen in de manier waarop de overheid met zijn gegevens omgaat. 46% heeft hier redelijk vertrouwen in. Slechts 11% heeft aangegeven vertrouwen te hebben in de manier waarop de overheid met zijn gegevens omgaat. 7% heeft geen mening over deze vraag. Ook het vertrouwen in de veiligheid van de digitale systemen is laag. 7% van de respondenten geeft aan hier vertrouwen in te hebben, 43% heeft er redelijk vertrouwen in en 45% geeft aan geen vertrouwen te hebben in de veiligheid van de digitale systemen van de overheid. 5% heeft hier geen mening over.
Zeven procent van de respondenten zegt zich geen zorgen te maken over de veiligheid van de systemen. Voor 37% betekent het feit dat 100% veiligheid niet bestaat dat hij zelf wil besluiten welke gegevens hij digitaal aanlevert. 55% wil er op kunnen vertrouwen dat de overheid de situatie voor hem oplost als er iets misgaat. 2% heeft hier geen mening over.
Een groot deel van de respondenten is bezorgd over mogelijk misbruik van zijn DigiD. 44% is bezorgd, 33% is hier redelijk bezorgd over. 19% geeft aan niet bezorgd te zijn. 5% heeft hier geen mening over. Verdere analyse laat zien dat de laagopgeleide groep het meest bezorgd is over het misbruik van zijn DigiD en dat deze groep ook het minst vertrouwen heeft in de veiligheid van de digitale systemen van de overheid.
De ombudsman stelt drie basisbehoeften bij de burger vast: toegankelijkheid, herstelmogelijkheden en vertrouwen. Lang niet alle burgers zijn vaardig met de computer, bijvoorbeeld omdat zij laaggeletterd zijn. Hij doet daarom de aanbeveling om altijd ook via een loket of een telefoonnummer bereikbaar te zijn. Verder doet hij de aanbeveling dat burgers een effectieve mogelijkheid hebben om hun digitaal opgeslagen gegevens te controleren en fouten te corrigeren.
"De digitale dienstverlening zoals die zich nu ontwikkelt, biedt mensen te weinig mogelijkheden om grip op hun administratieve situatie te houden. Zij hebben onvoldoende zicht op welke gegevens er over hen in de systemen staan en hebben te weinig mogelijkheden om fouten te herstellen", aldus Brenninkmeijer. Tot slot zijn volgens hem gerichte acties noodzakelijk om het vertrouwen in de digitale overheidssystemen te versterken.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.