image

NVB hekelt aanpak phishing door justitie

dinsdag 17 juli 2012, 13:21 door Redactie, 5 reacties

Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) doet justitie veel te weinig met de aangiften van phishing. Ook worden banken onvoldoende op de hoogte gehouden over de voortgang van lopende onderzoeken, zo laat de NVB aan De Telegraaf weten. In het geval er in phishingzaken al arrestaties worden verricht, zijn het vooral de geldezels die hun rekening ter beschikking stellen, en niet de criminelen die achter het versturen van de valse e-mails zitten.

Vorig jaar werden 8.000 Nederlanders slachtoffer van fraude met internetbankieren, waarbij 35 miljoen euro werd gestolen.

Reacties (5)
17-07-2012, 15:48 door Anoniem
Ik heb vandaag al 18 aanbiedingen om met bijna niets doen goed te verdienen in mijn spambox staan, allemaal in het Nederlands. Gisteren kreeg ik er 42. Ik heb ze nog nooit zo hard naar geldezels zien zoeken, de Nederlandse phishingmarkt moet inderdaad behoorlijk in de lift zitten.
17-07-2012, 17:10 door Anoniem
Waarom zitten de banken daarmee? Bij phishing doet een crimineel zich voor als de bank en de klant trapt daar al dan niet zelf in. Dat de banken dat vergoeden op kosten van hun klanten is hun verantwoordelijkheid. Overigens kost het opsporen waarschijnlijk ook een paar miljoen, als je al de criminelen wil opsporen en vervolgen. Bank het geld deels terug, klant geld kwijt aan de zogenaamde service van de bank en burger geld kwijt aan onnodige opsporing. Er zijn overigens ter waarde van vele miljoenen ook meer dan 8000 fietsen gestolen en mensen thuis beroofd.

Wanneer gaan de banken zich overigens een druk maken om de automatische incasso wat hun klanten door het wanbeleid van banken miljoenen kost? Daar doen ze niets aan, want daar verdient de bank, ongeacht onterechte incasso, miljoenen aan zonder zich maar druk te hoeven maken over beveiliging.
17-07-2012, 21:36 door Anoniem
En 35 mio vergoed. Minder dan 1/10 promille van het internet geldverkeer in Nederland.... Zucht. Dit is geen nieuws. Kunnen jullie niet rekenen?
18-07-2012, 08:59 door Anoniem
NVB probeert nu probleem van internetbankierfraude bij justitie te leggen, in plaats van het feit om eens zelf in de spiegel te kijken en de problemen zelf aan te pakken. Eerst waren het "de domme klanten" en nu is het volgens de NVB justitie die in gebreke blijft, maar aan de NVB en aangesloten banken ligt het niet. Ik zou NVB adviseren om eens grondig internetbankieren te onderzoeken aangaande beveiligingsgaten en bedreigingen en niet de kop in het zand steken en zeggen dat zij alle mogelijke maatregelen hebben genomen.
31-07-2012, 15:59 door hjdej
Blijkbaar mag de bank nog steeds legaal stelen van de klant.
Als er problemen zijn wijzen ze alleen naar elkaar, hun afdeling veilgheidszaken, en justitie.
De klant word er niet wijzer van en is gewoon de gedupeerde.
De NVB heeft alleen in de publiciteit een groot woord en geeft geen antwoord op vragen die er spelen maar verwijst ook alleen maar naar de banken, een organisatie die ook geen bijdrage levert maar alleen maar geld kost.
Wij zijn inmiddels bijna een jaar bezig om de banken te bereiken voor een oplossing maar die antwoorden gewoon niet, zij hebben geen fouten gemaakt, zeggen dat zij monitoren, maar ondertussen kan er van alles op de rekeningen gebeuren waar zij geen zicht op hebben.
Laat de bank een eerlij zijn en de zaken regelen waar ze fouten hebben gemaakt, het ligt niet alleen aan de klant.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.