Amerikaanse consumenten hebben zo'n 5 dollar (3,64 euro) over voor een app die hun privacy respecteert en persoonlijke gegevens niet doorstuurt, zo hebben onderzoekers aan de Universiteit van Colorado ontdekt. Scott Savage en Donald Waldman lieten 1726 mensen in 7 grote steden een enquête invullen.
Uit de enquête blijkt dat Amerikanen gemiddeld 2,28 dollar (1,66 euro) per app willen betalen om hun internetgeschiedenis te verbergen. Voor het verbergen van het adresboek hebben ze 4,05 dollar (2,95 euro) over en het verborgen houden van de locatie kan een app 1,19 dollar (0,87 euro) opleveren.
Apps die het identificatienummer van de telefoon verbergen kunnen hier gemiddeld 1,75 dollar (1,27 euro) voor vragen. Als de inhoud van sms-berichten verborgen blijft zouden Amerikaanse consumenten hier 3,58 dollar (2,60 euro) per app voor betalen. Verder bleek dat consumenten ook 2,12 dollar (1,54 euro) per app over hebben om advertenties te laten verdwijnen.
Het onderzoek laat daarnaast zien dat "meer ervaren" consumenten het afschermen van hun adresboek en sms-berichten belangrijker vinden dan de "minder ervaren" consumenten. Aan de hand van een analyse van 15.000 Android-apps werd bepaald dat de gemiddelde app over advertenties beschikt, de locatiegegevens van de gebruiker wil doorsturen alsmede het identificatienummer van de telefoon. Een betaalde versie van zo'n app zou dan 5,06 dollar (3,68 euro) kosten.
"Uit de resultaten blijkt dat prijs, advertenties en de vijf privacypermissies allemaal belangrijke eigenschappen zijn als een consument overweegt om een smartphone-app aan te schaffen", aldus de onderzoekers. Die stellen dat consumenten als ze goed worden ingelicht over privacypermissies en hoe hun persoonlijke informatie wordt gebruikt, een duidelijke privacyvoorkeur hebben.
"Dit suggereert dat het volledig uitleggen van hoe apps persoonlijke informatie gebruiken, net als het etiket op voedingsmiddelen in de winkel, zowel voor de consument als app-ontwikkelaar voordelen kan hebben." App-ontwikkelaars zouden bijvoorbeeld verschillende versies van een app kunnen ontwikkelen, met verschillende privacypersmissies, aantallen advertenties en prijs.
Een consument die bijvoorbeeld zijn privacy belangrijk vindt zou dan een duurdere versie van de app kunnen kopen die op geen enkele manier de persoonlijke informatie gebruikt, zo laten de onderzoekers weten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.