Sinds gisteren zijn de nieuwe veiligheidsregels voor internetbankieren van kracht, maar volgens de Nederlandse Vereniging van Banken verandert er niets voor klanten. Consumenten moeten aan de regels voldoen als ze in het geval van fraude met internetbankieren de schade zeker vergoed willen krijgen.
Juristen maken zich echter zorgen over de regels, zo meldt de NOS. De regels lijken op het eerste gezicht logisch en redelijk, maar toch wordt er het nodige van klanten gevraagd. "Er staat bijvoorbeeld installeer geen illegale software. Dat is op zich goed beveiligingsadvies, maar het is helemaal de vraag als er geld verdwenen is of dat wel veroorzaakt is door de illegale software die er misschien is gebruikt", zegt Matthijs van Bergen, jurist bij ICT-Recht.
Hij zegt dat consumenten straks mogelijk moeten gaan bewijzen of ze zich wel aan alle regels hebben gehouden. Daardoor verplaatst de bewijslast zich van de bank naar de klant.
Volgens Gijs Boudewijn van de Nederlandse Vereniging van Banken verandert er echter niets voor klanten en wordt er niets nieuws gevraagd. "Dat je niet zomaar je codes door de telefoon toetert als iemand er om vraagt, dat je toch wel iets van een virusscanner op je computer hebt en dat je af en toe je rekeningafschriften controleert en als er iets geks is je dat je je bank belt."
Boudewijn merkt op dat de vuistregels vooral naar redelijkheid en billijkheid moeten worden bekeken. Consumenten zullen door de invoering van de regels dan ook niet extra door banken worden aangesproken benadrukt hij. "Daar steek ik mijn hand voor in het vuur. Dat is niet de bedoeling van deze verduidelijking."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.