De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) waarschuwt consumenten voor een nieuwe variant van een bekende telefoonscam, waarbij wordt geprobeerd om slachtoffers op te lichten. Bij eerdere versies van de zwendel werden mensen thuis gebeld en verteld dat er problemen met hun computer waren.
Het ging dan bijvoorbeeld om een infectie door malware. Om de problemen op te lossen moesten slachtoffers de scammers toegang tot de computer geven en uiteindelijk een bepaald bedrag betalen. Bij de nieuwe variant worden mensen opnieuw gebeld en krijgen ze de vraag of ze met de destijds aangeboden dienst tevreden zijn.
Als ze 'nee' antwoorden laat de scammer weten dat er de mogelijkheid is om het betaalde bedrag terug te krijgen. Ook komt het voor dat de scammers vertellen dat het bedrijf failliet is gegaan en klanten daarom in aanmerking voor een restitutie komen.
Om het geld terug te storten vragen de oplichters vervolgens om het bankrekeningnummer en creditcardnummer van het slachtoffer. Volgens de FTC zijn er ook gevallen bekend waarbij slachtoffers werd verteld dat ze een account bij Western Union moesten aanmaken. Dit is een financiële dienstverlener waarmee het mogelijk is om geld wereldwijd over te maken, zonder tussenkomst van een bank.
De scammers bieden zelfs aan om alle benodigde formulieren in te vullen. Hiervoor moet het slachtoffer de oplichters wel toegang tot zijn of haar computer geven. Zodra de scammmers toegang hebben en het Western Union account is aangemaakt, wordt er geen geld overgeboekt, maar juist afgeschreven.
De FTC adviseert consumenten die worden opgebeld met dit verhaal om dan ook op te hangen. Hoewel de scam in de Verenigde Staten is gerapporteerd, bestaat de mogelijkheid dat scammers deze tactiek ook in Nederland zullen toepassen. Vorig jaar werden talloze Nederlanders gebeld door Engelstalige oplichters die zich als medewerkers van Microsoft voordeden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.