Oplichters die mensen en bedrijven bellen gebruiken in de meeste gevallen VoIP, zo blijkt uit cijfers van een Amerikaans bedrijf dat telefoonfraude bestrijdt. In totaal registreerde Pindrop Security in de eerste zes maanden van dit jaar 1,3 miljoen incidenten met telefoonfraude. Een 29% stijging ten opzichte van de vorige periode. De geschatte schade door identiteitsdiefstal via de telefoon zou 10 miljard dollar per jaar bedragen.
Waarop Pindrop deze cijfers baseert laat het niet weten. Uit onderzoek blijkt dat de cijfers van beveiligingsbedrijven niet altijd zijn te vertrouwen. Wel stelt de beveiliger vast dat VoIP (46%) nog altijd de populairste methode is om slachtoffers te bellen, maar dat het gebruik van mobiele telefoons met 300% is gestegen en nu 14% bedraagt.
40% van de frauduleuze gesprekken loopt via een vast nummer. De oplichters doen zich in de meeste gevallen voor als bank en proberen slachtoffers een bedrag over te laten maken of bellen om vertrouwelijke informatie voor verdere aanvallen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.