In Friesland zijn er weer internetgebruikers tijdens het internetbankieren bestolen door een banking Trojan. Een 51-jarige inwoonster van Heerenveen kreeg dinsdag tijdens het internetbankieren problemen met het inloggen. Na een paar mislukte pogingen en lange wachttijden, kreeg zij een melding dat onderhoud aan de banksite moest worden gepleegd en dat de site 24 uur uit lucht was.
Toch werd haar via een dialoogscherm het verzoek gedaan om haar bankrekeningnummer en pasnummer in te voeren. Toen zij dit niets vermoedend had gedaan, bleek niet veel later dat een geldbedrag van haar bankrekening was afgehaald. Een 63-jarige inwoner van de gemeente Tytjerksteradeel overkwam woensdag hetzelfde. Ook van zijn bankrekening werd geld afgehaald. Beide slachtoffers deden aangifte.
Bedrag
In tegenstelling tot voorgaande berichten van de Friese politie worden nu geen bedragen genoemd. Een politiewoordvoerster laat tegenover Security.nl weten dat dit is gedaan vanwege de privacy van de slachtoffers. "Ook bij een inbraak noemen we dit soort bedragen niet. Het gaat anderen niets aan wat een slachtoffer op zijn rekening heeft staan."
Daarbij zijn de waarschuwingen van de politie Friesland vooral preventief bedoeld. "Mensen weten zelf wat ze op hun rekening hebben staan." Toch laat de woordvoerster weten dat het in één geval om een groot bedrag gaat. Hoewel phishing en banking Trojans in heel Nederland voorkomen, is de politie Friesland één van de weinige korpsen die hier in persberichten melding van maakt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.