Poll
image

Ik heb wel eens malware op mijn computer gehad:

maandag 20 januari 2014, 12:31 door Redactie, 19 reacties
Ja
67.12%
Nee
15.43%
Voor zover ik weet niet...
17.45%
Reacties (19)
20-01-2014, 14:28 door Anoniem
Echt waar.... sinds ik van Windows afgestapt ben, hoef ik mijn PC of laptop niet drie keer per jaar opnieuw te installeren.

Mijn virtuele Windows XP is al wel twee keer gehacked. Maar daar die is zo weer opnieuw geinstaleerd en bevat geen persoonlijke info!

TheYOSH
20-01-2014, 15:00 door Anoniem
Ja, in ruim 20 jaar "internetten" is me het 1x overkomen (voor zover mij bekend)... Machine van een kennis in het netwerk gehangen terwijl andere bakken aan stonden en helaas... xs4all spotte dat en waarschuwde me. Ze gaven ook tips hoe ik er vanaf kwam en dat was snel geregeld.
20-01-2014, 18:29 door Briolet
De optie nee is een vreemde optie. Zelfs als je nooit iets van malware gemerkt hebt, dan nog kun je nooit met 100% zekerheid nee zeggen.
20-01-2014, 22:59 door AA_CS
Vorig decennium 2x een virus opgelopen, Yankee Doodle en Tremolo dacht ik. Daarna voor zover ik weet niets meer opgelopen maar zeker weten doe je dat idd nooit. Het risico is wel wat kleiner omdat ik op Linux ben overgestapt maar geen enkel OS is volledig veilig. Daarnaast heb ik wel wat rommel in VM's gedraait om te kijken wat het deed, maar dat waren bewuste infecties.
21-01-2014, 01:29 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 21-01-2014, 01:30
[Verwijderd]
21-01-2014, 01:31 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
21-01-2014, 10:09 door schele
God ja ooit wel eens ja, toen ik als 15 jarige voor het eerst met mn eigen pc en ISDN verbinding het net mocht afstruinen.. maar ondertussen al jaaaaren niet meer.
21-01-2014, 16:05 door Anoniem
Eh, ja, regelmatig. Nee, OHA doet die het niet. Een drive-by-download of een kwaadaardig java- of flash-app doet niet zoveel op een machine waar 1) geen flash, 2) geen java, en 3) geen windows op geinstalleerd is, en adblockers en dergelijke houden ook het een en ander tegen. Nog mooier zou zijn om een niet-x86(_64) machine te hebben, maar ik doe het voorlopig maar zo.

En vroeger? Ook wel. Zelfs met linux (die ene red hat met een remote root), toen maar vervangen door netbsd. Of dos; kwam er ineens achter dat er al tijden een virus op een floppy stond toen ik 'm in een andere dan de gebruikelijke peecee stak. Op de "gewone" deed het virus het niet. Oeps. Maar uiteindelijk maar weinig problemen gehad er weer af te komen en er vervolgens nooit meer last van te hebben. Dat kan dezer dagen wel eens heel anders uitpakken, met bv. ransomware of phishing naar je bankgegevens.
21-01-2014, 22:14 door Nietsnut
Vroeger op mijn Windows 95 en XP een paar keer gebeurt daarna nog een tijdje Vista gehad die was toch wat beter beveiligd vond ik maar deze heb ik niet lang gebruikt .
Daarna op Ubuntu overgestapt en nooit meer wat gehad alleen opnieuw geherinstalleerd toen LTS versie 12 uitkwam.


Door Peter V.: Ook op mijn Linux systeem heb ik malware gehad, maar die had ik er zelf opgezet, en werken deed het ding toch niet omdat ie voor Windows was ontworpen (onderzoek).

Maar om te zeggen dat Linux immuun is.....dat zou iets te ver gaan. Voorzichtigheid is daarom altijd geboden. Dus ja, ik gebruik ook op Linux een virusscanner.

https://en.wikipedia.org/wiki/Linux_malware

Ik denk dat als er echt wat ontwikkeld wordt voor Linux dat je aan die virusscanner ook geen reet hebt de beveiliging updates van de populaire distro,s zal waarschijnlijk sneller zijn dan de virus definities geüpdatet worden .
En de meeste virusscanners die voor Linux distributies voor handen zijn starten niet automatisch op dus real time bescherming is er zo wie zo niet en eigenlijk ook nog nooit nodig geweest nu praat ik wel alleen over de desktop computers eventuele servers is een wat ander verhaal die moeten gewoon heel goed geconfigureerd worden en nog belangrijker up to date worden gehouden.
22-01-2014, 10:37 door Anoniem
Mn virusscanner zag mijn Hello World.exe (in C) als malware?
22-01-2014, 13:03 door Anoniem
In 2004 zijn mijn creditcardgegevens gestolen. ik heb toen mijn computer gescand met antivirus- en antimalware programma's en heb ook gezocht naar een eventuele rootkit. Ik heb toen niets gevonden. Ik heb toen Windows XP vervangen door Mandrake Linux en later natuurlijk Mandriva en Mageia. Sindsdien nooit meer een centje pijn. Ik begrijp niet dat men zo gehecht blijft aan Windows.

Erik
23-01-2014, 16:51 door Anoniem
Natuurlijk wel, voor het eerst op Com64, Win 9x was een drama, sinds XP enkel nog met opzet. Mac en UNIX zijn -voor zover ik weet- ongeschonden gebleven. Tellen alle pc's in m'n huishouden? Ik her-installeer de laptops van m'n vrouw en kinders toch allemaal één keer per jaar ;]

Volgende poll: "Ik heb wel eens malware op m'n smartphone gehad!" (Ja / Nee / Weet niet / Ik heb geen smartphone / Zijn apps ook malware?)


Door Peter V.:
Door Briolet: De optie nee is een vreemde optie. Zelfs als je nooit iets van malware gemerkt hebt, dan nog kun je nooit met 100% zekerheid nee zeggen.
Nee dat kan zeker niet. Zekerheid kan ook nooit gegarandeerd worden, hoe vaak het ook wordt afgegeven.
100% is (te) veel inderdaad, >99% is goed mogelijk.
24-01-2014, 00:44 door Anoniem
Door Briolet: De optie nee is een vreemde optie. Zelfs als je nooit iets van malware gemerkt hebt, dan nog kun je nooit met 100% zekerheid nee zeggen.

Er zit ook een formule achter die optie namelijk: nee = (gebrekkig of geen verstand van IT-beveiliging)
24-01-2014, 09:14 door Anoniem
Door Anoniem: Echt waar.... sinds ik van Windows afgestapt ben, hoef ik mijn PC of laptop niet drie keer per jaar opnieuw te installeren.

Mijn virtuele Windows XP is al wel twee keer gehacked. Maar daar die is zo weer opnieuw geinstaleerd en bevat geen persoonlijke info!

TheYOSH

Windows biedt de meeste functionaliteit, ondersteunt de meeste software, games en hardware. Het gevolg is dat de attack-surface groter is. Overigens hoeft dat geen probleem te zijn,als je maar weet wat je doet en weet wat je moet doen als er iets niet goed is. Windows XP is een vooruitstrevend OS, het ondersteunde als eerste IPv6, maar het is wel vooruitstrevend in het jaar 2000. Anno 2014 is het minder goed opgewassen en wordt het ook niet meer geupdate in die mate dat het bestand is tegen moderne malware. In 2014 moet je dus geen XP meer draaien, installeer Windows 8, dat is sneller en veiliger en je kunt er alles mee, het doel was immers functionaliteit!
24-01-2014, 15:58 door Anoniem
Door Anoniem: Mn virusscanner zag mijn Hello World.exe (in C) als malware?
Precies. Malwareschrijver in de dop, je bent er gloeiend bij!


Door Anoniem: Windows biedt de meeste functionaliteit, ondersteunt de meeste software, games en hardware.
Dat eerste durf ik te betwijfelen, dat tweede ook. Het gaat dan ook niet zozeer om hoeveel commercieele softwaretitels te verkrijgen zijn of om hoeveel features je op je buzzwordlijstje kan aanvinken. We hebben al meermaals gezien dat als je echt wisselen wil dat best kan, zeker voor kantoorwerk. Je moet alleen wel willen en voorlopig moet je ook een klein beetje goed beslagen ten ijs komen. We hebben meer zulke durfals nodig, ook om deze monopolistische fabrikant eerlijk te houden^Wkrijgen.

Dat derde... wellicht eens consoletitels tellen. Maargoed, hoewel er duidelijk beweging in de markt zit zal windows daar nog wel even belangrijk blijven, ja. En hardware? Deels omdat fabrikanten liever drivers geheim houden dan dat ze mensen vertellen hoe hun apparaten aan de praat te krijgen, alsook omdat ze geen flauw benul hebben hoe dat nu met die open source te doen. Gelukkig komt ook daar langzaamaan verandering in.

Het gevolg is dat de attack-surface groter is. Overigens hoeft dat geen probleem te zijn,als je maar weet wat je doet en weet wat je moet doen als er iets niet goed is.
Dat doet vrij hard af aan het verkooppraatje van de fabrikant van deze software. Dat is dus wel een probleem.

Windows XP is een vooruitstrevend OS, het ondersteunde als eerste IPv6,
[[Bron benodigd]]

installeer Windows 8, dat is sneller en veiliger en je kunt er alles mee, het doel was immers functionaliteit!
Nee, het doel is niet theoretisch alles kunnen want oh zoveel functionaliteit, zegt de fabrikant. Het doel is practisch doen wat je wil doen.

Had net nog een (gedwongen, leverancier hield zich niet aan de gemaakte afspraken) overstapper aan de lijn die zich uitgebreid beklaagde dat alles toch net weer even anders is in 8, genoeg om serieus problemen te veroorzaken in de workflow. Dit tenopzichte van 7, niet eens XP. Wat dat betreft is jouw verhaal een doorzichtig verkoopverhaaltje. Dat is niet erg, maar wel als wat je verkoopt gewoon niet waar blijkt te zijn.
24-01-2014, 21:36 door Anoniem
Al meerdere malen,ondanks automatische en handmatige windows updates,flashplayer updates,adobe reader updates,java updates,google chrome updates,ondanks betaalde internetsecurity (begon met McAfee Internetsecurity suite,daarna Norton 360 en daarna Kaspersky Pure)En in alle gevallen gehacked.Ik vraag mij nu af of ik niet beter gewoon een gratis firewall,antivirus en antispyware moet nemen,als ik dan toch gehacked wordt dan maar zonder te betalen voor mn beveiliging.Het geld dat ik dan bespaar kan ik dan uitgeven aan een herinstallatie van windows.
25-01-2014, 15:39 door Anoniem
Door Anoniem: ... En in alle gevallen gehacked.Ik vraag mij nu af of ik niet beter gewoon een gratis firewall,antivirus en antispyware moet nemen,als ik dan toch gehacked wordt dan maar zonder te betalen voor mn beveiliging.Het geld dat ik dan bespaar kan ik dan uitgeven aan een herinstallatie van windows.
Uhm, malware is wat anders dan hacken. De term hacken is sowieso al een uit z'n verband getrokken gebeuren, in de jaren '70 en '80 was een hacker een creatieve geest die net zo goed met een soldeerbout als een toetsenbord overweg kon. In de jaren '90 is de hacker tot digitale inbreker omgetoverd en nu steeds meer mensen met ICT in aanraking komen die daar eigenlijk niet voldoende van af weten is een politie-virus ook al een hacker geworden.

Het kan zo zijn dat je ruzie met iemand hebt die handig is met een pc en goed kan Googlen, maar dan nog vind ik de term hacking niet juist. Dat gezegd hebbende kan ik met 99% zekerheid zeggen dat de problemen die je ondervind niet het gevolg zijn van een hacker, maar door code ID-10-T. De oorzaak van die foutcode is meestal ergens te vinden tussen de bureaustoel en het toetsenbord in.

Paar tips: altijd software & update's van de BRON-sites halen (vergeet CNet dus), geen spelletjes via torrents binnenhalen, een goede ad- e/o script-blocker aan je browser hangen en als allerbelangrijkste, mits ik dat juist uit de context haal, een legale versie van een OS draaien. En inderdaad, particulieren kunnen hun systeem prima beveiligen zonder kosten, een betaalde AV is niet per definitie beter dan een gratis oplossing, hetzelfde geldt voor de firewall etc.
Niet overal op klikken wil ook nog wel eens helpen ;]
26-01-2014, 15:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Dat eerste durf ik te betwijfelen, dat tweede ook. Het gaat dan ook niet zozeer om hoeveel commercieele softwaretitels te verkrijgen zijn of om hoeveel features je op je buzzwordlijstje kan aanvinken. We hebben al meermaals gezien dat als je echt wisselen wil dat best kan, zeker voor kantoorwerk. Je moet alleen wel willen en voorlopig moet je ook een klein beetje goed beslagen ten ijs komen. We hebben meer zulke durfals nodig, ook om deze monopolistische fabrikant eerlijk te houden^Wkrijgen. Dat derde... wellicht eens consoletitels tellen. Maargoed, hoewel er duidelijk beweging in de markt zit zal windows daar nog wel even belangrijk blijven, ja. En hardware? Deels omdat fabrikanten liever drivers geheim houden dan dat ze mensen vertellen hoe hun apparaten aan de praat te krijgen, alsook omdat ze geen flauw benul hebben hoe dat nu met die open source te doen. Gelukkig komt ook daar langzaamaan verandering in.

Eens dat het goed is dat alternatieve OS-en de zaak scherp houden. Oneens dat MS monopolistisch zou zijn:
-Het enige OS met een ingebouwde browserkeuze wizard. Kan ik al IE11 op linux draaien?
-Je wilt in Linux authenticeren aan AD (omdat er geen fatsoenlijk alternatief is in de linux wereld) MS maakt het mogelijk. -Je wilt vmware vm's beheren in hyperV? Dat kan.

Verder is het een droog feit dat Windows meer functionaliteit biedt dan Linux. World of Warcraft op Linux? De nieuwste Office documenten openen, die anderen je toch vaak sturen? Drivers voor alle hardware, videokaarten, printers, scanners, etc. Je huilerige uitleg dat het misschien wel door stomme fabrikanten komt, verandert het feit niet.


Dat doet vrij hard af aan het verkooppraatje van de fabrikant van deze software. Dat is dus wel een probleem.

Meer functies, meer aan te vallen, zo moeilijk is dat niet. Gechargeerd, een linux pc en een koelkast worden allebei minder vaak aangevallen dan een windows pc.



Nee, het doel is niet theoretisch alles kunnen want oh zoveel functionaliteit, zegt de fabrikant. Het doel is practisch doen wat je wil doen.

Had net nog een (gedwongen, leverancier hield zich niet aan de gemaakte afspraken) overstapper aan de lijn die zich uitgebreid beklaagde dat alles toch net weer even anders is in 8, genoeg om serieus problemen te veroorzaken in de workflow. Dit tenopzichte van 7, niet eens XP. Wat dat betreft is jouw verhaal een doorzichtig verkoopverhaaltje. Dat is niet erg, maar wel als wat je verkoopt gewoon niet waar blijkt te zijn.

Feit blijft: gegeven een random gebruiker, de kans is groter dat een windows pc alles biedt wat deze gebruiker wil, dan dat een linux pc dat doet. Net even die oude webcam aan de praat krijgen, dat codecje, die ene game met moeilijke graphics.

Windows 8 is natuurlijk een beetje anders dan Windows 7, al kun je het met een 3rd party startknop helemaal als Windows 7 maken. Onder de motorkap is het sportiever geprogrammeerd. Het is eigenlijk heel snel en stabiel en je kunt er alles mee.
26-01-2014, 16:00 door Anoniem
Windows XP is een vooruitstrevend OS, het ondersteunde als eerste IPv6, maar het is wel vooruitstrevend in het jaar 2000.

Windows XP was het eerste Microsoft OS dat IPv6 ondersteunde, vanaf SP1. De implementatie was vanaf SP2 echter pas volledig te noemen. Andere besturingssystemen bieden echter al langer IPv6 ondersteuning aan.

On topic:

Waarom behoort 'nee' tot de mogelijke antwoorden? Dat kan niet!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.