Door Anoniem: Door Anoniem:Praten uit onwetendheid of wegens je dubbele agenda. Hoe je het ook bekijkt, het hele ding is [x] ongeschikt. Weg ermee, en de toplui die het doorgedrukt hebben (TLS en vervoerders en ambtenaren en "verantwoordelijke" ministers) de kerker in.
Waarvoor, vraag ik me af. Men zou wel een case moeten hebben voor iets dat nu al met gevangenisstraf strafbaar is, of een mensenrechtenschending die zwaar genoeg is om met terugwerkende kracht strafbaar te stellen. Dat laatste zie ik in dit geval niet zo.
Fraude, oplichting, misbruik van publieke gelden, volksverlakkerij, kartelvorming, deelname aan een criminele organisatie, en zo verder. Als je het groot genoeg ziet dan valt er genoeg op aan te merken om ze flink het vuur aan de schenen te leggen,
mits er genoeg wilskracht in het landsbestuur te vinden is om schoon schip te maken. Oh wacht, ze hebben het zooitje zelf toegestaan en dat pluche zit wel lekker dus misstanden aanpakken, ach... waarom ook? We gooien er wel een integriteitscode tegenaan ofzeau.
Maar punt is dat je dit niet op individuele schade hoeft te reduceren om toch op misstanden te stuiten.
Maar in het OV zijn er ook nog wegwerpkaartjes. Ze zijn duurder, maar ze zijn er.
Het OV zou niet duurder dankzij deze kaart. Oh hee, nog een gebroken belofte. Natuurlijk is beloftes breken niet strafbaar, maar er zit wel een limiet aan hoeveel
het volk dat duldt, en als je er niet tijdig mee ophoudt heb je aan je eigen regeltjes ineens niet zoveel meer. Dan roert zich het volksgericht.
En er zijn ook nog een heel scala aan alternatieve vervoermiddelen om van A naar B te komen zonder van het OV gebruik te maken. Zo maar een bloemlezing van alternatieve vormen: Brommers, Greenwheels, Velomobiels (die toch ook 40-50km/u kunnen halen), huurauto's, motorfietsen, noem maar op. Dat brengt het terug tot geldschade. Niet genoeg lijkt me.
Je stelt hier impliciet de vraag wat nou eigenlijk het bestaansrecht van het OV is. Dat gaat toch wel iets verder dan dat het er maar eentje tussen vele concurrenten is. Wat als je bijvoorbeeld niet door de medische keuring voor het rijbewijs komt? Wat hou je dan nog over?
Dat gezegd blijft de OV-slipkaart wel een steen des aanstoots. Andere landen hebben ook zo'n systeem, maar voor zover mij bekend is Nederland het enige land dat de bestaande kaartjes volledig afschaft. De problemen zijn bekend.
Ik meen over Stockholm waar een jubelbericht over in de krant stond dat ze vol-le-dig e-lec-tro-nisch gingen betalen... hoorde ik vervolgens dat dus nauwlijks iemand die hippe systemen wilde gebruiken. Ze zullen dat ook wel gehoord hebben en om "succes te verzekeren" de boel maar doorgedrukt hebben. Nu zitten we met een etterende pusbuil die maar niet weggaat.
En het wil er bij mij niet in dat de betrokken bedrijven de reisgegevens wel kunnen registreren voor reclames en allerlei andere zaken in hun voordeel, maar niet om het gemakkelijker te maken onterecht afgeboekt geld terug te krijgen. Zeker in het geval van een uitcheckpaal die hikt of botweg defect is.
Dat is dus overduidelijk expres gedaan, wellicht uit een "niet ons probleem"-reflex. Als je niet toegeeft dat er problemen zijn hoef je ze ook niet op te lossen, lekker makkelijk. De voor TLS werkzame mensen die ik toevallig zo eens gesproken heb waren nou niet de grootste lichten, dus vanuit dat perspectief is het niet heel raar dat het ding er nu zo uitziet. Betekent wel dat deze "oplossing" doordat het problemen veroorzaakt en niet oplost eigenlijk nauwlijks een "oplossing" mag heten.
En zeg nou zelf, meerdere miljarden uitgeven en dan een met een duur electronisch systeem blijven zitten dat qua baten/kosten niet opweegt tegen wat de strippenkaart presteert. Best wel een prestatie, niet?
Terug naar het protest. Het interessante is dat het zijn doel meer dan bereikt heeft, ook al heeft men misschien niet het plan kunnen uitvoeren dat men had. Maar door op deze manier tegengehouden te zijn zonder dat ze gewelddadig zijn geworden, is wel bepaald duidelijk dat de kritiek voor sommige kringen blijkbaar beangstigend is. Volgens de letter van de wet zullen ze wel gelijk hebben hoor. Maar dat is voor mij de boodschap in de geest die beklijft... Geslaagde actie!
Behalve dan dat het toch redelijk grondig doodgezwegen wordt in de wat breder gelezen media. Het signaal is voor ons duidelijk, en de reactie ook: De beleidsmakers willen niet van de problemen weten.
En dat terwijl het toch hun job is die te signaleren en er wat aan te doen.