Online cookies die allerlei informatie over internetgebruikers verzamelen zijn gevaarlijker dan wifi-tracking, aldus winkelketen Dixons. Gisteren ontstond grote ophef toen bleek dat Dixons, Mycom en iCentre hun klanten via dit middel volgen. De winkels gebruiken een systeem van het Amsterdamse Bluetrace.
Dit bedrijf had het volgsysteem bij de drie winkelketens vorig jaar zelf al aangekondigd. Het systeem vangt de MAC-adressen op van smartphones van mensen die voorbij de winkel lopen en zich in de winkel begeven. Volgens de BAS Group, het moederbedrijf van Dixons, Mycom en iCentre, wordt de informatie gebruikt om alleen het aantal klanten te tellen. Er zouden geen persoonsgegevens van klanten worden opgeslagen of gebruikt.
"Wij spelen als grootste elektronica retailer van Nederland een actieve rol om de consument bewust te maken van de gevaren van digitale persoonsgegevens. Graag zien we dat er een constructieve discussie opgang komt omtrent de privacy van de consument", zegt een woordvoerder de BAS Group. Hij stelt dat als consumenten weten wat schadelijk is en wat niet, ze ook minder onzeker zullen zijn. "Dan krijg je geen commotie zoals deze over de inzet van onschuldige wifi-klantentellers."
Als reactie op de berichtgeving bieden de winkelketens schalen met gratis koekjes aan met de tekst 'Wilt u een gratis Cookie?'. De winkelketens willen hier naar eigen zeggen mee aangeven dat consumentengegevens, ondanks de wifi-tellers, volledig veilig zijn. "Niet wifi-tracking, maar juist andere zaken als online cookies zijn een gevaar voor de privacy van consumenten", aldus Dixons in een verklaring op de eigen website.
Volgens het bedrijf worden cookies online bijgehouden en verzamelen specifieke klantgegevens die zelfs vaak ook nog worden doorverkocht aan derde partijen. Vanwege alle commotie heeft het bedrijf besloten om bij alle winkels aan te geven dat er van wifi-tracking gebruik wordt gemaakt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.