Het Nationaal Cyber Security Center (NCSC) van de overheid heeft vorig jaar 779 incidenten afgehandeld. Ook werden negen beveiligingsproblemen in de eigen infrastructuur opgelost en werd er 35 keer geassisteerd bij phishingaanvallen die op klanten van Nederlandse banken plaatsvonden.
Dat laat de overheidsorganisatie in een beknopt overzicht van 2013 weten. Vorig jaar werd ook de leidraad Responsible Disclosure gepubliceerd, wat volgens het NCSC een belangrijke stap naar samenwerking met de ICT-community is. De leidraad bevat spelregels voor het melden van beveiligingsproblemen bij bedrijven en organisaties.
In het geval de regels worden gevolgd hoeft de melder niet bang voor vervolging te zijn, hoewel de leidraad geen keiharde garanties biedt dat dit ook niet zal gebeuren. Het NCSC hanteert de leidraad zelf ook en ontving negen meldingen over de eigen infrastructuur. De melders werden voor hun melding beloond met een T-shirt.
Volgens het NCSC ontwikkelt het zich steeds meer tot een spil in het publiek-private cybersecurity-netwerk. Zo steeg het aantal Information Sharing and Analysis Centers (ISAC's) naar 12 en zijn er regelmatig 18 liaisons en kennispartners op het Centrum aanwezig. Daarnaast fungeerde het naar eigen zeggen als informatieknooppunt toen de banken vorig jaar met DDoS-aanvallen te maken kregen.
"Door informatie te delen en te analyseren werd het mogelijk om gezamenlijk tot een adequate respons te komen. De positie van het NCSC als spin in het cyberweb komt ook naar voren in rapporten en kamerbrieven, zoals het Cyber Security Beeld, de Nationale Cyber Security Strategie en de kamerbrief over de positionering van het centrum", aldus het Centrum.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.