180.000 gebruikers van Google Chrome zijn de dupe van kwaadaardige extensies geworden die advertenties op allerlei websites injecteren. Het gaat in totaal om 12 verschillende extensies die op 44 populaire websites, zoals youtube.com, yahoo.com en msn.com, advertenties laten zien.
De adware-extensies zijn door de gebruikers zelf geïnstalleerd. Die weten echter vaak niet wat het werkelijke doel van de extensie is. Beveiligingsbedrijf Barracuda Labs, dat de extensies ontdekte, stelt dat Google de adware-extensies wel uit de Chrome Store kan verwijderen, maar dat die vrij snel weer onder een andere naam en met iets aangepaste code actief zullen zijn.
Totdat Google een permanente oplossing voor kwaadaardige extensies heeft moeten gebruikers dan ook leren om zichzelf te beschermen, zegt analist Jason Ding. "Chrome-gebruikers moeten zeer voorzichtig zijn als ze Chrome-extensies willen installeren. Zelfs als ze uit de Google Chrome Webstore komen."
Ding merkt verder op dat Google gefaald heeft in het beschermen van gebruikers, door toe te staan dat deze adware-extensies in de Chrome Webstore werden aangeboden. "Zeker iets waar gebruikers rekening mee moeten houden als ze een keuze maken tussen de producten die ze willen gebruiken."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.