Tesla Motors heeft een bekende hacker aangenomen om de beveiliging van elektrische auto's te testen. Het gaat om Kristin Paget, die vroeger als Chris Paget bekend stond. Paget werd onder andere bekend door haar onderzoek naar de beveiliging van Windows Vista.
Het team van hackers waarmee Paget Vista onderzocht ontdekte zoveel lekken dat Microsoft besloot om de lanceerdatum van het besturingssysteem te verschuiven. Ook deed Paget onderzoek naar het gebruik van RFID in paspoorten en werd in 2008 tot de Top 15 beveiligingsexperts van het moment uitgeroepen. In 2012 ging ze bij Apple aan de slag, tot begin deze maand, toen Paget de overstap naar Tesla Motors maakte. Dat laat Paget via Twitter weten. "I hack things - electric cars, currently", aldus de omschrijving van haar Twitterprofiel.
Doordat steeds meer auto's over computers beschikken die al dan niet met het internet verbonden zijn is ook de beveiliging van dit soort systemen iets waar fabrikanten rekening mee moeten houden. Vorig jaar werden beveiligingsonderzoekers Charlie Miller en Chris Valasek wereldnieuws toen ze lieten zien hoe ze auto's konden hacken.
Tijdens de Black Hat Asia conferentie in Singapore volgende maand zullen de Spaanse beveiligingsonderzoekers Javier Vazquez-Vidal en Alberto Garcia Illera een klein apparaatje van minder dan 15 euro demonstreren dat fysiek met het interne netwerk van de auto kon worden verbonden en kwaadaardige commando's kan geven, bijvoorbeeld om de ramen, lichten, stuur en zelfs de remmen te bedienen.
Net zoals Miller en Valasek in hun rapport opmerken, stellen ook de Spaanse onderzoekers dat autofabrikanten verder moeten kijken dan alleen aanvallen via wifi en dat het belangrijk is om ook de systemen van het voertuig zelf goed te beveiligen, zodat een kwaadaardig apparaat minder schade kan aanrichten. "Een auto is een mini-netwerk en op dit moment is er geen enkele beveiliging aanwezig", aldus Illera tegenover Forbes.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.