ABN Amro gaat het DMARC-standaard gebruiken om phishingmails die zogenaamd van de bank afkomstig lijken te bestrijden. DMARC is een standaard die door vijftien vooraanstaande internetbedrijven werd ontwikkeld, waaronder Microsoft, Facebook, LinkedIn en Google.
Het systeem zorgt ervoor dat gebruikers van onder andere Gmail, Outlook.com en Yahoo Mail straks een icoontje te zien krijgen als de e-mail daadwerkelijk van ABN Amro afkomstig is. Is het bericht niet door de bank verstuurd, dan zullen de providers het automatisch als spam beschouwen, zo meldt NU.nl. In 2012 besloten XS4ALL en ING al om via DMARC phishingmails te blokkeren. In zes weken tijd daalde het aantal phishingmails dat van het domein ING.nl afkomstig leek met 71%.
"Consumenten en bedrijven ondervinden dagelijks last van valse e-mails", zegt Gijs Schreuder, directeur betalen particulieren bij ABN Amro tegenover ANP. "Door deze nieuwe stap zullen onze klanten daar minder last van krijgen en zal fraude als gevolg van phishing en malware verder afnemen." Onlangs liet minister Dijsselbloem van Financiën weten dat de meeste fraude met internetbankieren door malware wordt veroorzaakt.
Van de ongeveer 11.000 schadegevallen in 2012 waren er ongeveer 2.000 te wijten aan phishing en ongeveer 9.000 aan malware. Van de ongeveer 2.000 schadegevallen in de eerste helft van 2013 was in 500 gevallen phishing de oorzaak, terwijl malware 1300 keer de boosdoener was. In de overige 200 gevallen ging het om andere fraudevormen, zoals fraude met machtigingen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.