image

Financieel adviseur berooft klant na nepmail

vrijdag 31 augustus 2012, 11:22 door Redactie, 4 reacties

Criminelen hebben een nieuwe manier ontdekt om op eenvoudige wijze grote sommen geld te stelen. Financiële planners, advocaten en andere adviseurs ontvangen een e-mail die van een klant afkomstig lijkt en waarin wordt gevraagd om een groot geld bedrag naar een bepaalde rekening over te maken. De e-mail is afkomstig van de criminelen, die ook de rekening in beheer hebben. Met name adviseurs die alles via internet en e-mail afhandelen zijn het doelwit.

In één geval maakte een financieel adviseur na het ontvangen van de nepmail 35.000 dollar naar de criminelen over. Volgens experts zal naar alle waarschijnlijkheid de klant de schade moeten dragen. Bij een andere aanval werd geprobeerd 16.000 dollar over te maken, maar in dit geval besloot de adviseur eerst zijn klant te bellen.

E-mail
Bepaalde persoonlijke adviseurs gebruiken alleen e-mail als autorisatie om een financiële transactie uit te voeren. John Zurawski van Authentify laat weten dat het kapen van iemands e-mailaccount of zich voordoen als het slachtoffer zeer eenvoudig is, zeker door zoekmachines en sociale netwerken om zowel slachtoffers als hun adviseurs in kaart te brengen. "Het is low-tech", zo laat hij weten.

Wel geeft de verschuiving naar financieel adviseurs aan dat er bij kleine bedrijven en overheden steeds minder te halen valt, concludeert Zurawski.

Met dank aan Michael voor de tip

Reacties (4)
31-08-2012, 12:52 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
31-08-2012, 14:49 door Anoniem
Door Peter V: Een probaat middel tegen dit soort malafide transacties is om de echte klant te bellen en te vragen of hij/zij deze transactie in gang heeft gezet of niet.

Maar hoe weet je dat je met de eche klant te maken hebt? De GSM kan óók van de klant afgenomen zijn.
31-08-2012, 15:16 door Anoniem
Volgens experts zal naar alle waarschijnlijkheid de klant de schade moeten dragen.

Als de adviseur een mailtje ontvangt met het verzoek om geld over te maken, dan is hij volgens mij verantwoordelijk. Hij is verplicht om te verifieren of de opdracht lopt. Als hij dat alleen doet op basis van de afzender van een mailtje is dat op geen enkele wijze te zien als een afdoende verificatie. Anders ga ik de adviseur een mailtje sturen met zijn eigen adres als afzender.

Peter
31-08-2012, 22:46 door Anoniem
De klant die van niets weet moet voor de schade opdraaien? Ik maak me sterk dat dat niet juridisch hard is te maken.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.