Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie wil burgers zonder bekende woon- of verblijfplaats voortaan digitaal oproepen, zo blijkt uit een wetsvoorstel dat de minister naar de Raad van State zal sturen. De oproepen zullen uit de dagbladen verdwijnen en verschijnen voortaan in de digitale Staatscourant.
Het gaat dan om oproepen voor personen aan wie de deurwaarder, in het kader van een civiele procedure, een dagvaarding moet uitbrengen en om personen van wie gijzeling wordt gevraagd, omdat verkeers- of geldboetes onbetaald blijven. Ook belanghebbenden in een verzoekschriftprocedure, zoals ouders die gehoord moeten worden over een ondertoezichtstelling van hun kind, maar die niet zijn verschenen in de procedure, worden straks via de digitale Staatscourant opgeroepen.
De keuze voor de digitale Staatscourant ligt volgens de minister voor de hand. Internet heeft een groter bereik dan de papieren krant en is op openbare plaatsen voor iedereen toegankelijk. Dat moet de kans vergroten dat burgers zonder bekende woon- of verblijfplaats een oproep om op zitting te verschijnen ook echt te zien krijgen.
Uit onderzoek van gerechtsdeurwaarders blijkt dat op berichten in dagbladen niet of nauwelijks wordt gereageerd. De Staatscourant is daarnaast een uitgave van de overheid, een abonnement is dan ook niet nodig. Burgers kunnen de informatie gratis raadplegen. Ook kunnen burgers zich per e-mail laten attenderen op bekendmakingen waarin bijvoorbeeld de eigen voorletter(s) en achternaam voorkomen.
Iemand zonder bekende woon- of verblijfplaats krijgt vier maanden de tijd om kennis te nemen van een oproep in de Staatscourant. Na deze termijn is de publicatie nog wel in de Staatscourant te vinden, maar kan er dan niet meer op naam worden gezocht. Opstelten wil met het oog op de privacy de termijn voor het zoeken op naam niet onnodig lang maken, maar wel lang genoeg om een persoon in een procedure op te roepen.
Volgens een berekening van de deurwaarders levert de maatregel een jaarlijkse besparing op aan advertentiekosten van bijna 11 miljoen euro. Voordat de wet in werking treedt komt er een publiciteitscampagne om het publiek in te lichten over de verandering in de wijze van publicaties.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.