Google gaat het eenvoudiger voor Gmail-gebruikers maken om zich voor e-mails met commerciële boodschappen en reclame uit te schrijven. In plaats van de uitschrijflink in de e-mails op te zoeken verschijnt er al naast de e-mail een uitschrijfknop. Daardoor is het niet nodig de hele e-mail te openen.
De uitschrijfknop was eerst voor een klein deel van de gebruikers beschikbaar, maar zal nu bij de meeste reclamemails verschijnen die over een uitschrijfknop beschikken. De tool is handig voor consumenten, maar kan nadelig voor bedrijven zijn. Google stelt dat het de knop beschikbaar heeft gemaakt zodat bedrijven transparanter worden en dat wordt voorkomen dat reclamemails ten onrechte als spam worden aangemerkt.
Op dit moment zouden gebruikers reclameberichten soms als spam aanmerken omdat ze de uitschrijflink niet kunnen vinden, zo laat Google tegenover IDG weten. Als genoeg mensen de berichten als spam aanmerken, kan dit op de lange termijn voor problemen bij het afleveren van de e-mail van de bedrijven zorgen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.