Phishing kan iedereen overkomen, zo ontdekte een communicatiespecialist gespecialiseerd in communicatiecampagnes over veiligheid. Heidi was net een paar maanden voor zichzelf begonnen toen ze voor duizenden euro's werd opgelicht. "Ik was er heilig van overtuigd dat ik een bankmedewerker aan de telefoon had", zo laat ze tegenover KvK-magazine Eigen Bedrijf weten.De 36-jarige Heidi werd gebeld door een vrouw die zich als Deborah voorstelde en beweerde een bankmedewerkster te zijn.
"Deze Deborah vertelde dat er in het weekend een storing was geweest bij internetbankieren. Voor de veiligheid van mijn account wilde ze daarom een procedure met me doorlopen. Zo zou worden voorkomen dat buitenstaanders toegang kregen tot mijn rekening. Ik herinnerde me dat ik in het weekend inderdaad geen bankzaken kon doen omdat internetbankieren eruit lag. Deborah vertelde verder dat er mensen meeluisterden met het gesprek dus ik moest in geen geval mijn pincode noemen."
Argwaan
Heidi had een paar weken eerder een phishingmail ontvangen, maar gooide die direct weg. Toch bleek Deborah allerlei gegevens van Heidi te bezitten waaronder haar rekening en pasnummer. Daardoor twijfelde ze niet aan de identiteit van de bankmedewerker.
"Ze vroeg me een code in te typen op mijn paslezer en de retourcode aan haar door te geven. Dat had ik natuurlijk nooit moeten doen, maar
ik was er op dat moment heilig van overtuigd dat ik iemand van de bank aan de lijn had. Deborah moest tijdens het gesprek ook regelmatig overleggen met haar supervisor. Ook dat gaf me vertrouwen."
Na tien minuten sloot Deborah het gesprek af met de mededeling dat Heidi twee uur lang niet mocht inloggen op haar account. Via een e-mail zou ze nog een bevestiging krijgen. "Toen ik na vijf minuten nog geen bericht van de bank had ontvangen, kreeg ik argwaan", laat Heide weten. Die belde vervolgens de bank waarna de fraude aan het licht kwam.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.