De consumentenbond maakt zich zorgen over de plannen van de ING om het betalingsgedrag van klanten voor gepersonaliseerde advertenties te gebruiken. De bank liet vandaag in het Financieele Dagblad weten dat het later dit jaar een proef wil gaan starten met de betaalgegevens van proefpersonen.
De Bond heeft vooral moeite dat klantgegevens voor een ander doel worden gebruikt dan waarvoor ze verstrekt zijn. "Gegevens over jouw geld zijn zeer privacygevoelig en jouw eigendom. Je relatie met je bank is op vertrouwen gebaseerd. Het delen van klantgegevens door jouw bank met andere commerciële partijen staat daar haaks op. Wat ons betreft kan een partij gegevens die van jou zijn niet verkopen of delen", zegt Bart Combée, directeur Consumentenbond.
Zelfs in het geval klanten via een opt-in toestemming geven moet het volgens Combée glashelder zijn waar er toestemming voor wordt gegeven en hoe een bedrijf voorkomt dat er misbruik van wordt gemaakt. De plannen van de ING lijken op die van betalingsverwerker Equens. Dit bedrijf wilde vorig jaar de pintransacties van consumenten voor marketingdoeleinden aan derden verkopen.
Dit plan sneuvelde al snel door onrust die over de plannen ontstond. Privacywetgeving en de gedragscode banken stonden de plannen mede in de weg. "De ING zegt in een verklaring over de plannen dat zij nooit individueel herleidbare klantdata door zullen geven aan derden. Als de plannen doorgang vinden, zal de Consumentenbond met argusogen volgen hoe de klanten dan hun aanbiedingen ontvangen", besluit Combée.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.