De Australische internetprovider Telstra heeft een boete van 6600 euro gekregen nadat het de gegevens van ruim 15.000 klanten lekte. Het ging om namen, telefoonnummers en adresgegevens van Telstra-klanten van 2009 en eerder. 1257 klanten bleken nog abonnee van de provider te zijn.
De data was tussen februari 2012 en mei 2013 toegankelijk en werd in die periode 166 keer gedownload. Telstra werd door een journalist getipt, waarna het de gegevens offline haalde. Volgens onderzoek van de informatiecommissaris en de Australische Communicatie en Media Autoriteit bleek dat de provider niet voldoende maatregelen had genomen om opgeslagen persoonsgegevens voldoende te beschermen.
Daarnaast waren er onvoldoende maatregelen genomen om informatie van klanten te vernietigen of te de-anonimiseren en werd informatie voor meer dan alleen het oorspronkelijke doel gebruikt. Naast het betalen van de boete stopt Telstra met het gebruik van het softwareplatform waarop de gegevens werden gelekt, wordt er beleid voor centraal softwarebeheer opgesteld en worden alle contracten met derde partijen over het verwerken van persoonlijke gegevens gecontroleerd.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.