Vodafone heeft via de Telefoongids de telefoonnummers van klanten gelekt die hier niet in wilden worden opgenomen, terwijl klanten die hun nummer wel vermeld wilden hebben niet werden opgenomen. De telecomaanbieder stelt dat de fout door een combinatie van technische en menselijke fouten is ontstaan.
Vanaf december 2012 is Vodafone begonnen met de overstap naar een nieuw administratiesysteem om klanten aan te sluiten. In dat systeem wordt onder andere geregistreerd of klanten opgenomen willen worden in de Telefoongids en bestanden van nummerinformatiediensten zoals 1888. De systemen van de provider staan zo ingesteld dat als een klant niet actief een voorkeur aangeeft, het nummer niet ter publicatie wordt doorgegeven aan de Telefoongids en nummerinformatiediensten.
Het nieuwe systeem draaide de voorkeur van de klant echter om. Klanten die niet wilden dat hun nummer werd opgenomen, kwamen toch in de Telefoongids te staan. En de nummers van klanten die daar juist geen bezwaar tegen hadden, werden onbedoeld niet opgenomen. In totaal gaat het om 91.215 klanten die tussen december 2012 en januari 2014 via dit systeem zijn aangesloten, zo laat de provider via het eigen blog weten.
Na ontdekking van de fout zijn uit voorzorg alle telefoonnummers van alle betreffende klanten bij de Telefoongids en waar mogelijk bij de nummerinformatiediensten verwijderd. Daarnaast is begonnen met het in kaart brengen van de verschillende groepen klanten die hierdoor geraakt zijn. Vandaag zijn al deze klanten per sms geïnformeerd. Binnenkort ontvangen zij ook een brief met verdere uitleg. Verder is er voor deze klanten een website en een telefoonnummer in het leven geroepen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.