De overkoepelende federatie voor de Belgische financiële sector (Febelfin) is een nieuwe campagne gestart om consumenten voor veilig internetbankieren te waarschuwen. In de video worden verschillende mensen uitgenodigd om bij een waarzegger langs te komen. Vervolgens wordt via sociale media allerlei informatie over de mensen verzameld, die de waarzegger vervolgens vertelt. Wat precies de link is tussen het delen van informatie op bijvoorbeeld Facebook en veilig internetbankieren wordt niet helemaal duidelijk.
"Dave, met zijn lange grijze haren en etherische blik, is een waarzegger. Of liever: hij doet zich als een waarzegger voor. In werkelijkheid is hij een acteur die via een oortje voortdurend met informatie wordt gevoed. Zijn souffleurs, hackers in bivakmuts achter een stoffig gordijn, schuimen voortdurend publieke websites af op zoek naar informatie over nietsvermoedende bezoekers die bij het medium aanschuiven. Wat ze opgraven, is ronduit hallucinant", aldus Febelfin.
Fraude
De meeste fraude met internetbankieren vindt echter plaats via malware, phishing en social engineering. Hoewel een aanvaller met voldoende persoonlijke informatie de aanval nog gerichter kan maken. In de praktijk blijken criminelen dit nog niet te gebruiken. Vaak zijn het banking Trojans die om een extra authenticatiecode vragen, of hebben mensen gegevens op een phishingsite ingevuld.
Deze mensen worden vervolgens door een nepbankmedewerker gebeld die het slachtoffer op zijn authenticator laat inloggen en de gegevens vervolgens vraagt en gebruikt om de transactie te autoriseren. Gisteren werd bekend dat fraude met internetbankieren in Nederland in de eerste zes maanden van dit jaar met 14% is gestegen ten opzichte van de laatste helft van 2011.
Het onderstaande filmpje is inmiddels 2,7 miljoen keer bekeken.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.