Fraude met internetbankieren in Groot-Brittannië is in de eerste helft van dit jaar explosief gestegen. Ten opzichte van 2011 steeg de schade met 28% naar 27 miljoen euro. Volgens de UK Cards Association, dat de cijfers publiceerde, komt dit vooral door het groeiend aantal phishingsites waar consumenten hun inloggegevens achterlaten.
"Gebruikers van internetbankieren worden misleid om hun inloggegevens online in te vullen of wachtwoorden via de telefoon af te staan door iemand waarvan ze denken dat het een bankmedewerker is, terwijl het eigenlijk een oplichter is."
Misleiding
Steeds meer fraude vindt plaats via dit soort misleiding, aldus de UK Cards Association, dat van een ware trend spreekt. De schade door fraude met telefonisch bankieren nam af, maar dat kwam deels door het feit dat criminelen zich nu op internetbankieren richten in plaats van telefonische fraude.
Deze week publiceerde de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) de cijfers van de eerste zes maanden. Ook in Nederland nam fraude met internetbankieren toe. De schade bedroeg in de eerste helft van 2012 27,3 miljoen euro, een stijging van 14% ten opzichte van de vorige periode.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.