De Amerikaanse vereniging van nationale adverteerders heeft in een open brief aan Microsoft hard uitgehaald naar de beslissing van de softwaregigant om in Internet Explorer 10 standaard Do No Track (DNT) in te schakelen. De browser laat websites via Do Not Track weten dat de gebruiker niet op het web gevolgd wil worden. Daardoor kunnen adverteerders geen gerichte, persoonlijke advertenties tonen, die over het algemeen veel meer waard zijn dan generieke advertenties.
Do Not Track staat bijvoorbeeld in Firefox standaard uitgeschakeld. De gebruiker moet de optie zelf inschakelen. Microsoft besloot de optie standaard in te schakelen, wat niet alleen voor kritiek van adverteerders zorgt, maar ook van Roy Fielding. Eén van de opstellers van de Do Not Track (DNT) standaard en hoofdwetenschapper bij Adobe Systems. Hij schreef een patch voor de Apache webserver waarmee Apache DNT niet zou blokkeren als het van Internet Explorer 10 afkomstig was.
Schadelijk
Volgens de Association of National Advertisers (ANA) zorgt de maatregel van Microsoft ervoor dat de effectiviteit van online adverteren in het geding komt en daardoor allerlei online content zal verdwijnen, die van dit soort advertenties afhankelijk zijn. "Dit is schadelijk voor consumenten, competitie en ondermijnt Amerikaanse innovatie en leiderschap in de interneteconomie", zo staat in de brief.
ANA vindt dat Microsoft voor consumenten de verkeerde keuze maakt, omdat de standaard genomen beslissing in strijd met de belangen van de consument en de internetdiensten is die hij of zij gebruikt. "Het is duidelijk dat de standaard "uit" instelling voor consumenten om online gegevens te verzamelen de juiste balans voor de gehele maatschappij biedt."
Update: in een eerste versie van dit artikel werd gemeld dat Apache DNT in IE10 zou blokkeren. Het gaat hier om een patch die door een derde is ontwikkeld
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.