image

Adverteerders boos op Microsoft wegens DNT in IE10

donderdag 4 oktober 2012, 10:39 door Redactie, 19 reacties

De Amerikaanse vereniging van nationale adverteerders heeft in een open brief aan Microsoft hard uitgehaald naar de beslissing van de softwaregigant om in Internet Explorer 10 standaard Do No Track (DNT) in te schakelen. De browser laat websites via Do Not Track weten dat de gebruiker niet op het web gevolgd wil worden. Daardoor kunnen adverteerders geen gerichte, persoonlijke advertenties tonen, die over het algemeen veel meer waard zijn dan generieke advertenties.

Do Not Track staat bijvoorbeeld in Firefox standaard uitgeschakeld. De gebruiker moet de optie zelf inschakelen. Microsoft besloot de optie standaard in te schakelen, wat niet alleen voor kritiek van adverteerders zorgt, maar ook van Roy Fielding. Eén van de opstellers van de Do Not Track (DNT) standaard en hoofdwetenschapper bij Adobe Systems. Hij schreef een patch voor de Apache webserver waarmee Apache DNT niet zou blokkeren als het van Internet Explorer 10 afkomstig was.

Schadelijk
Volgens de Association of National Advertisers (ANA) zorgt de maatregel van Microsoft ervoor dat de effectiviteit van online adverteren in het geding komt en daardoor allerlei online content zal verdwijnen, die van dit soort advertenties afhankelijk zijn. "Dit is schadelijk voor consumenten, competitie en ondermijnt Amerikaanse innovatie en leiderschap in de interneteconomie", zo staat in de brief.

ANA vindt dat Microsoft voor consumenten de verkeerde keuze maakt, omdat de standaard genomen beslissing in strijd met de belangen van de consument en de internetdiensten is die hij of zij gebruikt. "Het is duidelijk dat de standaard "uit" instelling voor consumenten om online gegevens te verzamelen de juiste balans voor de gehele maatschappij biedt."

Update: in een eerste versie van dit artikel werd gemeld dat Apache DNT in IE10 zou blokkeren. Het gaat hier om een patch die door een derde is ontwikkeld

Reacties (19)
04-10-2012, 10:52 door Anoniem
Ach zielig zeg ANA zit te janken.

"And nobody gave a f.ck"

Serieus kan het iemand schelen wat ANA vindt?
04-10-2012, 10:56 door Anoniem
Waar haalt Apache het recht vandaan om DNT van IE10 te negeren? DNT is DNT. Op deze manier is het voor gebruikers van IE10 (dus iedereen met Win8) niet mogelijk om DNT te gebruiken, terwijl het een heel bewuste keuze van zo iemand kan zijn, om DNT aan te laten staan.
04-10-2012, 12:06 door Mysterio
Door Anoniem: Waar haalt Apache het recht vandaan om DNT van IE10 te negeren? DNT is DNT. Op deze manier is het voor gebruikers van IE10 (dus iedereen met Win8) niet mogelijk om DNT te gebruiken, terwijl het een heel bewuste keuze van zo iemand kan zijn, om DNT aan te laten staan.
Recht... recht... Als je spreekt over recht dan moet er wel een recht zijn. Ik weet niet wat de rede van de Apache Software Foundation is om zo te vallen over DNT maar ik hoop dat het een goede, technische rede is.
04-10-2012, 12:15 door Overcome
Als adverteerders aangeven ergens boos over te zijn, is het meestal goed nieuws voor de privacy en anonimiteit van de internetgemeenschap. ANA profileert zich steeds maar weer als voorvechter van de belangen van de consumenten, maar preekt vooral voor eigen parochie om hun eigen doelen en ideeen door te drammen. Niet erg, wel hypocriet om het op die manier te brengen.
04-10-2012, 12:39 door Anoniem
Anoniem@10:56: Van Adobe, of de primaire onderzoeker van adobe.
Mysterio: Nopes; geen technische reden, of niet een waar apache het mee eens is. Iemand vondt dat apache deze keuze moet maken. https://github.com/apache/httpd/commit/a381ff35fa4d50a5f7b9f64300dfd98859dee8d0#commitcomment-1819635

ondertussen is het zodanig aangepast dat het uitgecomment is, maar een beheerder kan deze opties makkelijk aan zetten in de default config (door het comment weg te halen). Apache is dus weer gewoon complient.

Dat gebeurde trouwens minimaal tien dagen geleden: https://github.com/apache/httpd/blob/2.4.x/docs/conf/httpd.conf.in

[admin] Artikel is aangepast [/admin]
04-10-2012, 13:09 door Anoniem
Eindelijk een bedrijf die wel weet heo het moet. Standaard de gebruiker beschermen.
Het zelfde zou moeten met het bel me niet register. Standaard zou iedereen niet gebeld moeten worden. Wil je wel gebeld worden, moet je dit aangeven. Of bij google met het vastleggen van Wireless gegevens. Standaard niet opslaan, wil je het wel dan moet je iets in je SSID zetten.

dan zou ik het ook verder door moeten trekken met de huis aan huis bladen en reclame, wil je ze wel, dan een sticker plakken. Maar dit is minder opdringerig, omdat het generieke advertenties zijn. Ik heb minder moeite met de reclame bladen, dan telefoonverkoop of het vastleggen van gegevens.
04-10-2012, 13:20 door Anoniem
apache lapt dit aan hun laars, omdat microsoft zich niet houdt aan de opgestelde regels voor dnt; de gebruiker moet dit zelf expliciet aangeven niet gevolgd te willen worden. Microschoft bepaalt dit voor de gebruiker, en staat daarmee haaks op de gemaakte afspraken. En dus doet apache kinderachtig en negeert microsoft instelling.
04-10-2012, 13:26 door Rasalom
DNT was een afspraak tussen de advertentie branche en de browserbouwers. Microsoft heeft met haar implementatie van DNT de absolute grens gezocht, dus dat de adverteerder zich hier boos over maken snap ik wel.

Het probleem van DNT is dat het ook echt niet meer is dan een afspraak, dus technisch en/of wetteijk is er volgens mij niets wat het afdwingt. Als Microsoft zich er in de ogen van de adverteerder niet aan houdt, wie zal ze dan dwingen om zich wel aan hun deel van de afspraken te houden? Ik denk dat dit nieuws een vooraankondiging is dat de adverteerders zich terug willen trekken uit deze afspraak als Microsoft niet inbindt.

Ik hoop dat Microsoft een 'F.ck' geeft, anders zitten we nog langer te wachten op een werkende DNT functie.

En dan kunnen de mensen hierboven wel afgeven op ANA, maar laten we wel helder zijn: Ons 'gratis' internet wordt betaald door die adverteerders. Als hun inkomsten terug lopen, dan brengt dat ons 'gratis' internet wel in gevaar. We willen dan misschien liever helemaal niet betalen voor diensten op internet, maar voor niets gaat helaas alleen de zon op.
04-10-2012, 13:51 door Rasalom
Door Anoniem: Waar haalt Apache het recht vandaan om DNT van IE10 te negeren?
In feite doet Apache hetzelfde als Microsoft. Ze zetten het negeren van DNT igv IE10 standaard aan, de server beheerder kan het weer uit zetten als hij dat wil.

Microsoft zet DNT standaard aan in de browser en Apache zet het standaard weer uit. Waarom zou Microsoft wel een recht hebben en Apache niet? ;-)
04-10-2012, 15:01 door Anoniem
Door Anoniem: Waar haalt Apache het recht vandaan om DNT van IE10 te negeren? DNT is DNT. Op deze manier is het voor gebruikers van IE10 (dus iedereen met Win8) niet mogelijk om DNT te gebruiken, terwijl het een heel bewuste keuze van zo iemand kan zijn, om DNT aan te laten staan.
Ik heb toen dat nieuws uitkwam de patch gezien. Dat was een patch in de default-configuratie van Apache, niet iets wat in de binaries gebakken zit. En ik ben ergens de opmerking tegengekomen dat de patch alweer ongedaan zou zijn gemaakt, maar heb nog niet de moeite genomen naar bevestiging te zoeken.
04-10-2012, 15:12 door Anoniem
Door Rasalom: DNT was een afspraak tussen de advertentie branche en de browserbouwers. Microsoft heeft met haar implementatie van DNT de absolute grens gezocht, dus dat de adverteerder zich hier boos over maken snap ik wel.

Maak je geen illusies, ze zijn zo hypocriet als de pest, die adverteerders. Men was al helemaal niet van plan DNT te honoreren in de betekenis "do not track", in plaats daarvan zijn ze van plan geen gerichte advertenties te tonen maar wel te tracken, alsof DNT "do not place targeted ads but please do track" betekent:

http://www.zdnet.com/why-do-not-track-is-worse-than-a-miserable-failure-7000004634/
Two big associations, the Interactive Advertising Bureau and the Digital Advertising Alliance, represent 90% of advertisers. Downey says those big groups have devised their own interpretation of Do Not Track. When the servers controlled by those big companies encounter a DNT=1 header, says Downey, "They have said they will stop serving targeted ads but will still collect and store and monetize data.”

Met andere woorden: het advertentiepatroon dat je als bezoeker van websites ziet suggereert dat je niet getrackt wordt maar in werkelijkheid doen ze het wel. Hoe gluiperig kan je wezen?

Trouwens, als ze zo goed zijn in mensen overtuigen van dingen dan kunnen ze als DNT aanstaat het honoreren (niet tracken dus) maar wel regelmatig advertenties tonen die mensen ervan overtuigen dat ze het weer uit moeten zetten. Als adverteren werkelijk effectief genoeg is om er geld aan uit te geven moet dat toch geen probleem zijn.
04-10-2012, 15:17 door _R0N_
Door Rasalom:
Door Anoniem: Waar haalt Apache het recht vandaan om DNT van IE10 te negeren?
In feite doet Apache hetzelfde als Microsoft. Ze zetten het negeren van DNT igv IE10 standaard aan, de server beheerder kan het weer uit zetten als hij dat wil.

Microsoft zet DNT standaard aan in de browser en Apache zet het standaard weer uit. Waarom zou Microsoft wel een recht hebben en Apache niet? ;-)

Niet helemaal..
MS zet standaad het vinkje aan waat FF hem standaard uit laat..
Dus het gaat om de default instelling na installatie.

Apache boeit het dus niet meer of jij advertenties wilt zien of niet als je met IE10 komt, je krijgt ze altijd. Met deze aktie komt Apache dus op voor de adverteerders op internet en niet voor de gebruikers.
04-10-2012, 16:07 door Rasalom
Door _R0N_: Met deze aktie komt Apache dus op voor de adverteerders op internet en niet voor de gebruikers.
Dat is een nogal stellige bewering. Als Microsoft zich niet aan de afspraken houdt en daarmee de standaard torpedeerd, dan houdt straks niemand zich meer aan de afspraken.

Je kan dus met hetzelfde gemak stellen dat Microsoft de adverteerders in de kaart speelt, door ze een uitvlucht te geven om zich niet aan de standaard te houden. En dat juist Apache op komt voor de gebruikers door Microsoft onder druk te zetten.
04-10-2012, 16:13 door Rasalom
Door Anoniem: Maak je geen illusies, ze zijn zo hypocriet als de pest, die adverteerders.
Maar geeft dat Microsoft het recht om dan ook maar de afspraken aan haar laars te lappen? Ik vind het "Maar hullie doen het ook!" argument niet zo heel sterk.

Dit maakt beide partijen even hypocriet, terwijl het eerst de browserbouwers waren die in elk geval 'the moral high ground' hadden. Door de actie van IE is dat nu weg en kan het wederzijds verwijten maken beginnen.
05-10-2012, 06:31 door Anoniem
Het is ook nooit goed wat Microsoft doet he? Eerst loopt iedereen te huilen dat ze beveiliging en privacy niet serieus nemen. Ze hebben gereageerd door hun operating systems steeds dichter te timmeren, 180 koerswijziging van "standaard alles open" naar " zet maar open wat je nodig vindt", patch management stroomlijnen (patch tuesday) en nu nemen ze steeds vaker het voortouw om aktief op te treden. Gratis virusscanners (security essentials) standaard personal firewall (en ingeschakeld)

Het enige wat er nu gaat gebeuren is dat er een andere methode wordt gebouwd voor IE om deze zielige discussie buiten spel te zetten. En dan begint iedereen weer te huilen dat ze gaan concurreren met popup- en ad blockers.

Ik ben echt geen Microsoft evangelist, maar kom op mensen. Eindelijk een bedrijf wat aktief verantwoording begint te nemen voor haar klanten. Kijk naar de akties naar 3320.org.
En om dan maar af te sluiten met een reclame slogan; en dat zouden meer mensen moeten doen!
05-10-2012, 10:13 door Anoniem
De Nee-Nee sticker moet je toch ook zelf op je brievenbus plakken. En laten we wel wezen, veruit de meerderheid heeft er niet een op zijn brievenbus en wil reclame. Dus wat mij betreft moet IE het zelfde doen.
05-10-2012, 17:49 door Rasalom
Door Anoniem: Eindelijk een bedrijf wat aktief verantwoording begint te nemen voor haar klanten.
Dan moeten ze dat anders doen dan door een standaard om zeep te helpen.

De privacy van IE is sowieso een aanfluiting in de express instelling waar de hele discussie nu over gevoerd wordt. Want standaard zet Microsoft DNT dan wel aan, zogenaamd om je privacy te bewaken, maar tegelijk wordt voorgesteld om je browser gebruik wel met Microsoft te delen. En daarnaast wordt ook nog eens voorgesteld om je locatie maar even te delen zodat je gerichtere reclame kont ontvangen.

Dus reclame buro's mogen niet meer weten waar je op het web bent, maar je fysieke locatie is dan weer geen probleem.

En iedereen MS maar verdedigen. =P
08-10-2012, 09:37 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
09-10-2012, 01:23 door Patio
Heerlijk. Als we allemaal hetzij handmatig danwel automatich DNT inschakelen worden we weer gezellig ouderwets gebeld door telemarketeers met hun smoesjes.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.