image

VVD wil stemcomputer met spoed terug

vrijdag 28 maart 2014, 10:07 door Redactie, 28 reacties

Als het aan de VVD ligt zijn de Europese verkiezingen die over twee maanden worden gehouden de laatste waarbij kiezers via een rood potlood en stembiljet kunnen stemmen. De partij wil met spoed de stemcomputer terug, zo laat VVD-Kamerlid Joost Taverne tegenover het AD weten.

Onlangs maakte minister Plasterk al bekend dat het Kabinet de herinvoering van de stemcomputer verder laat onderzoeken, waarbij er tijdens de Kamerverkiezingen van 2017 mee geëxperimenteerd kan worden. Taverne wil al tijdens de Statenverkiezingen van 2015 experimenteren en de stemcomputer definitief in 2017 invoeren.

"Zodra het technisch kan, moeten we terug naar de stemcomputer", aldus Taverne. "Eerlijke verkiezingen zijn wel het meest fundamentele kenmerk van een democratie." Ook PvdA, D66 en GroenLinks willen de stemcomputer terug in het stemlokaal, maar alleen als die helemaal veilig is.

Reacties (28)
28-03-2014, 10:11 door Anoniem
Inderdaad. Als die stemcomputer helemaal veilig is, mag hij van mij ook weer terug...

Maar.... Wie bepaalt of hij veilig is? En heeft diegene wel kennis van zaken? En vertrouwen we hem wel?

Ik ben bang dat het eerder een politiek vraagstuk wordt, waardoor de echte veiligheid minder belangrijk wordt dan de politieke druk om het opnieuw in te voeren...
28-03-2014, 10:19 door Anoniem
<zucht> IT is het wonder om problemen op te lossen, zo lijkt het. Maar volgens mij is het probleem dat het aantal stembiljetten niet klopt met het aantal stempassen. (Althans volgens het AD artikel) Wanneer je een stemcomputer maakt, waarop je de stem invult en vervolgens de uitdraai krijgt en die weer in de stembus moet gooien, blijft volgens mij het probleem bestaan. De enige sluitend controle zou dan zijn, om het nummer van de stempas op de print-out te zetten, maar dan is het geheim wie wat heeft gestemd weer weg....

De oplossing, dat je altijd iets zou moeten kiezen op de computer en deze dan de gegevens moet verwerken, zou waterdicht zijn voor die verschillen, maar dan komen de oude bezwaren en problemen weer te voorschijn.
28-03-2014, 10:42 door Reinder
Ja ik snap wel dat de almachtige Staat dat wil. Dat is immers veel makkelijker frauderen. Moeilijker te detecteren ook.
28-03-2014, 11:03 door john west
Laat de Nederlandse bevolking beslissen,zoals in een democratie hoort.
Of na de verkiezingen in 2017.
28-03-2014, 11:16 door Anoniem
Valt me op dat iedere keer als het rode potlood doet waar het voor bedoeld is, ongeregeldheden in het stemproces detecteren, nu maar recentelijk net zo, dat dit dan de schuld is van het rode potlood. Want nu kan je de fraude zien (en er wellicht wat aan doen, mischien) waar de stemcomputer dat toch maar mooi verborg.

Dit is dus een roep om fraude onverlet te laten.

Heel leuk om te zien wie daar nu weer om roepen. Burgemeesters, VVD, PvdA, D66... huh, het eerlijk benoemde bestuurlijke vernieuwingsverhaal, zeker nu.

Ook leuk die "niet meer van deze tijd"-redenering. Want overheidautomatiseringsprojecten zijn overduidelijk wél van deze tijd.
28-03-2014, 11:31 door Anoniem

"Eerlijke verkiezingen zijn wel het meest fundamentele kenmerk van een democratie."
Met deze opvatting zou je enkel papier en potlood moeten ondersteunen, anders heb je er simpelweg niets van begrepen.
28-03-2014, 11:48 door EKTB - Bijgewerkt: 28-03-2014, 11:49
Helemaal veilig kan niet met computers.

Dus als ze die motivatie aanhouden, gaat er nooit een stemcomputer komen.

De VVD stond al niet hoog bij mij in het vaandel, maar is nu nog verder afgezakt.

De overheids-ICT projecten waren in het verleden ook al zo'n succes.
28-03-2014, 11:53 door Anoniem
"Eerlijke verkiezingen zijn wel het meest fundamentele kenmerk van een democratie."

Alsof de discussie potlood versus stemcomputer zo'n essentiele factor is voor het eerlijke verloop van verkiezingen.
Maar bij de recente gemeenteraadsverkiezingen is vooral de moraliteit en kwaliteit van de aspirant-bestuurders zelf een enorm probleem gebleken. Stemmen ronselende PvdA-ers, allochtone kandidaten die massaal voorkeursstemmen verzamelen in ruil voor gunsten aan hun etnische achterban (hoezo racistische politiek?), een van de grootste landelijke partijen (PVV) die bijna nergens meedoet omdat er te weinig kwaliteit is, enzovoorts.

Met zulke kandidaten zouden mensen weleens hun vertrouwen in de politiek kunnen verliezen ... of wacht, dat is allang gebeurd gezien de opkomst.
28-03-2014, 12:32 door Anoniem
"Zodra het technisch kan, moeten we terug naar de stemcomputer", aldus Taverne. "Eerlijke verkiezingen zijn wel het meest fundamentele kenmerk van een democratie."

Wat is de relatie tussen eerlijke verkiezingen, en het terug gaan naar de stem computer ? Of klinkt het gewoon leuk om die zaken achter elkaar te noemen, ook al garanderen stemcomputers geen eerlijke/eerlijkere verkiezingen ?
28-03-2014, 12:35 door Anoniem
De VVD heeft van ouds her, en per definitie onoverkomelijke problemen met de kleur rood! ;)
28-03-2014, 12:36 door Anoniem
Als een printer het potlood moet gaan vervangen is het einde zoek, wat een decadentie.

[sarcasm] Ik stel voor dat we met een rood potloodje mogen gaan stemmen op een verkiesbare partij-computer, die zijn een stuk rationeler dan politici. [/sarcasm]
28-03-2014, 12:39 door Anoniem
tuurlijk joh vele malen duurder en wat heeft het voor een zin je moet eerst een uitdraai maken en dan toch weer ouderwets in de bus gooien , daarna ouderwets met de hand tellen .
zoiets noemt men bij de VVD vooruitgang ( laat me niet lachen , )
ik noem het kapitaal vernietiging echt waar de VVD voor staat
28-03-2014, 14:08 door Anoniem
Welk probleem wordt opgelost met stemcomputers?
antwoord: geen

Welk probleem wordt geintroduceert met stemcomputers?
antwoord: geen democratie meer

Dus waarom willen we het doen?
Is er een lobbyclub van stemcomputerfabrikanten die op een golfbaan een deal heeft gemaakt en nu al jaren wegrottende stemcomputers in een loods heeft staan wachten op de storm die overwaait?
Is er een wens van de overheid om verkiezingen te frauderen zodat een bepaalde politieke partij nooit aan de macht komt? (zou wel een erg makkelijke manier zijn om bijvoorbeeld de PVV buiten het pluche te houden, een stuk makkelijker en low-profile dan iemand in een mediapark laten neerschieten).
Het klootjesvolk aka Nederlanders hebben als die computers er eenmaal zijn toch geen poot meer uit te steken.

Misschien moet er een onderzoek komen welke politici waarom zoveel energie steken in een probleem op te lossen wat niet bestaat. Alsof Nederland niet belangrijkere dingen heeft te doen, schijnbaar policiti van de VVD vinden van niet. Eerst moeten stemcomputers komen van mijn golfbuddy waar ik aandelen van heb en waar ik later een commisariaat of raad-van-bestuur functie krijg na mijn pluche periode, en daarna gaan we kijken of we Nederland nog wat kunnen uithollen door gezonde Nederlandse bedrijven aan Amerikaanse multinationals te verpatsen, en daarna gaan we misschien kijken of nog wat aan werkeloosheid en de zorg en de opleidingen kunnen doen. Maar alleen als dat voor het reces kan..
28-03-2014, 14:25 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
28-03-2014, 14:27 door Anoniem
Als de echt stem maar op papier staat, voor de kiezer te controleren is, en bewaard wordt zolang de bezwaartermijn loopt. De computer kan dan worden gebruikt om de stem te printen en om de papieren stemmen te tellen. Er komt dan geen techniek te staan tussen de burger en zijn stem, en dat is essentieel. Iedere leek moet kunnen controleren of er goed geteld wordt.
28-03-2014, 15:06 door Anoniem
Waarom weer geld verspillen aan nieuwe stem computers.
Laat gewoon stemmen via secure internet met DIGI-D en een uniek nummer wat op de stempas staat.
Zo zal het aantal mensen die stemmen ook nog eens flink toenemen.
Voor de mensen zonder computer zouden er een aantal computers van scholen en bibliotheken beschikbaar moeten zijn.
28-03-2014, 15:15 door Anoniem
Dat is het enige wat ik echt roerend eens ben met de VVD.
Maar ja dan krijg je weer als er verkiezingen zijn, dat vaak oudere mensen er niks van begrijpen hoe ze moeten stemmen.
Het geen dat sommige van hen,de vooruitgang in de techniek niet zo goed kunnen volgen.
28-03-2014, 15:33 door Anoniem
Door EKTB: Helemaal veilig kan niet met computers.

Om een of andere reden gaat je zin nog door na "niet", dat kan toch niet kloppen lijkt me
28-03-2014, 16:22 door Anoniem
Op zich is het natuurlijk wel een brevet van onvermogen dat "we" als IT'ers geen systeem kunnen maken wat aantoonbaar
voldoet aan simpele specificaties.
In plaats van steeds maar te roepen "het kan niet veilig met computers" zou het beter zijn om eens te kijken waarom
dat dan is, en wat daar aan gedaan kan worden.
28-03-2014, 18:01 door Anoniem
Tsja stemmen zonder stemcomputer is nog veel onveiliger, zoals we hebben gezien in de afgelopen verkiezingen
28-03-2014, 18:36 door Anoniem
Door Anoniem: Dus waarom willen we het doen?
Zodat de politici rond 23.00 uur een debat op tv kunnen houden, en dus media aandacht krijgen.
Als het tellen tot 3.00 of 4.00 uur duurt, kijkt er niemand meer naar ze.
Anders gezegd: alles moet wijken voor ego en praalgedrag.
Ze zouden er een reality show van kunnen maken.


Door Anoniem: Waarom weer geld verspillen aan nieuwe stem computers.
Laat gewoon stemmen via secure internet met DIGI-D en een uniek nummer wat op de stempas staat.
Zo zal het aantal mensen die stemmen ook nog eens flink toenemen.
Voor de mensen zonder computer zouden er een aantal computers van scholen en bibliotheken beschikbaar moeten zijn.
Dit gaat hem ook niet worden.
Op deze manier kun je het stemgeheim niet garanderen. En die garantie staat in de kieswet.
Logging op de servers van de inlog met digi-d en het unieke nummer dat op de stempas staat, en vervolgens logging van de uitgebrachte stem. Zelfs al zou men dit in gescheiden databases opslaan, dan nog komt er dan wel een minister (ergens in de toekomst) die deze databases aan elkaar wil koppelen. "Om KP of terrorisme tegen te gaan."
Je weet maar nooit wat je uit de big-data van het stemgedrag kan destilleren. :-)


Door Anoniem:Dat is het enige wat ik echt roerend eens ben met de VVD.
Maar ja dan krijg je weer als er verkiezingen zijn, dat vaak oudere mensen er niks van begrijpen hoe ze moeten stemmen.
Het geen dat sommige van hen,de vooruitgang in de techniek niet zo goed kunnen volgen.
Dus omdat deze (oude) mensen a-technisch zijn mogen die geen recht meer hebben op een stemproces dat zij nog kunnen volgen, begrijpen en vertrouwen.
In wist niet dat we in Nederland twee klassen van burgers hadden.
Moet het stemproces dan niet juist zo ingericht worden/zijn dat zelfs de dorpsidioot met stemrecht het nog kan begrijpen.
Zou dat niet het pricipe moeten zijn ipv alle niet bestaande problemen met sexy techniek te willen "oplossen".


Door Anoniem:Op zich is het natuurlijk wel een brevet van onvermogen dat "we" als IT'ers geen systeem kunnen maken wat aantoonbaar voldoet aan simpele specificaties.
In plaats van steeds maar te roepen "het kan niet veilig met computers" zou het beter zijn om eens te kijken waarom
dat dan is, en wat daar aan gedaan kan worden.
En welk probleem moet eigenlijk opgelost worden met automatisering?
Of is dit juist een tick van automatiseerders om alles wat ze voor hun neus krijgen te automatiseren?
Don't fix it if it aint broke.


Door Anoniem:
Tsja stemmen zonder stemcomputer is nog veel onveiliger, zoals we hebben gezien in de afgelopen verkiezingen
De fouten die bij deze verkiezing geconstrateerd zijn (let wel: ze zijn met de huidige simpele werkwijze ontdekt, en niet toegedekt), is dat de stembureau-leden fouten gemaakt hebben bij het uitreiken van biljetten en het controleren in de stemlijsten van kiezers. Allemaal handelingen die ook met de invoering van de stemcomputer nog steeds door mensen uitgevoerd moeten worden.
Deze fouten blijven dus ook in toekomstige situaties (met een stemcomputer) bestaan.
28-03-2014, 20:31 door Above
Wanneer kappen mensen nu eens met stemmen op VVD, PvdA en CDA? Natuurlijk willen ze terug naar digitaal stemmen. Die zijn makkelijk te manipuleren. Zelfde als geld creëren digitaal bij de bank voor een hypotheek. Met briefgeld gaat dat wat moeilijker. Alles lekker digitaal.
28-03-2014, 20:41 door Ignitem
Buiten het veiligheidsaspect gaan de stemcomputers bovendien vele miljoenen kosten in aanschaf, onderhoud en afschrijving. En dat voor die één keer per jaar dat we ze nodig hebben. Het stemmen per potlood is vele malen goedkoper.
30-03-2014, 11:56 door Anoniem
Ik wil gewoon leuke tekeningen op mijn stembiljet kunnen blijven maken om aan te geven hoe tevreden ik wel niet ben met de politiek.
31-03-2014, 13:10 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 31-03-2014, 13:15
[Verwijderd]
01-04-2014, 17:42 door Anoniem
Door Anoniem: Inderdaad. Als die stemcomputer helemaal veilig is, mag hij van mij ook weer terug...

Maar.... Wie bepaalt of hij veilig is?

Dat kan niemand bepalen, iemand kan wel zeggen dat hij veilig is, maar dat weet je nooit. Of hijGTW@G7R (on)veilig is kan alleen maar blijken uit de praktijk,
04-04-2014, 04:02 door Anoniem
Technologie kan het laten afweten.. en dat weet men bij de VVD ook. Ze weten ook dat als de crisis niet ophoudt dat de mensen VVD moe zullen worden. Met gebruik van stemcomputers en een paar slimme jongens kan er veilig stemmen bij gerommeld worden... en als het ontdekt wordt dan heet het.... ja maar de techniek liet ut afweten..... Ich hab es nicht gewust...blabla.. Nee we hebben jullie door VVD. Netzoals al die veiligheids voorstellen en wetten van onkel ivo en co die naderhand stilletjes nog aangedikt/aangescherpt gaan worden. Voor mij geen computerstem, maar ouderwetse eerlijke papier stem.
15-11-2014, 01:19 door Anoniem
je kunt er ook voor kiezen om
==================
alleen het tellen te mechaniseren / automatiseren

dat kan redelijk eenvoudig met formulier scanners en daaraan gekoppelde sorteer inrichting en formulier tel eenheid, bestaald allemaal al, onder andere bij PTT post

handmatige controle word daarna heel eenvoudig
=============================

-wegen (stapel PVDD 25 gram / 5 gram per formulier is 5 stemmen totaal)
-tellen (zoals met een geldtelmachine)
-visueel (kolom VVD)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.