Poll
image

Help jij je omgeving met het vervangen van Windows XP ?

maandag 7 april 2014, 09:58 door Redactie, 17 reacties
Ja
46.29%
Nee
15.18%
Ze zoeken het zelf maar uit
19.53%
Ik heb zelf hulp nodig
3.68%
Hoezo vervangen?
15.32%
Reacties (17)
07-04-2014, 10:43 door Anoniem
Als ze daar om vragen wel ja , en anders niet nee .
Dus op een positieve manier mogen ze het zelf uitzoeken :)
07-04-2014, 11:07 door Anoniem
Wat is precies het verschil tussen 'nee' en 'ze zoeken het zelf maar uit' ?

In beide gevallen help je de persoon toch niet?
07-04-2014, 13:27 door Anoniem
Door Anoniem: Wat is precies het verschil tussen 'nee' en 'ze zoeken het zelf maar uit' ?

In beide gevallen help je de persoon toch niet?

Ik denk dat het op een hoop kan; "nee" en "Hoezo vervangen?"

Expres niemand helpen van XP af te geraken en het marktaandeel hoog houden is misschien wel de enige manier om Microsoft duidelijk te maken dat ze de verkeerde kant op gaan met hun nieuwere versies en dat iedereen veel meer tevreden was met hoe het oude product werkte.

Iedereen van XP naar W8 helpen heeft het averechtse effect dat Microsoft gaat denken dat ze goed bezig zijn met hun bloatware, omdat ze primair naar het marktaandeel kijken als het om populariteitsmetingen gaat.

Als iedereen bij XP blijft ondanks risico's en alle marketinggeweld, dan gaan ze zich misschien wel eens achter de oren krabben...
07-04-2014, 13:29 door Anoniem
sorry maar dat XP er uit zou gaan was al heeeel erg lang duidelijk.
Vernieuwen/vervangen is met een beetje verantwoordelijkheid is privé al veel eerder gebeurd.
07-04-2014, 13:56 door Anoniem
Nee, kan ook betekenen, dat dit op dit moment nog niet mogelijk is, maar wel gewenst. Bijvoorbeeld productieomgevingen waar de leverancier het OS (nog steeds) dicteert.
07-04-2014, 21:14 door Anoniem
Ja, al menig klant omgezet naar XUbuntu. Heeft alles in zich, lijkt nog het meeste op XP en draait voortreffelijk op oudere computers. Na een korte uitleg kan men ermee aan de slag. En geen hoge kosten voor een nieuwe computer en/of installatieschijf voor Windows 7 of 8.1.
07-04-2014, 22:30 door Anoniem
Xubuntu.. inderdaad beste suggestie die ik al las. Dan kan M$ zich nog harder achter de oren krabben
08-04-2014, 10:06 door Anoniem
Persoonlijk zou ik mijn omgeving helpen voor 10 euro p/u.
Niet voor niks maar wel lekker goedkoop.

En foutje?

Ik help zelf hulp nodig
08-04-2014, 11:34 door Patio - Bijgewerkt: 08-04-2014, 11:37
Ik mis het antwoord: "niet van toepassing"
Hele volksstammen hebben Microsoft al de rug toegekeerd en zijn overgestapt op Unix, OSX, Android, IOS enzovoort.
Naar mijn smaak zouden meer mensen daar beter uit veiligheids- en/of economische overwegingen aan doen.

Bij gebrek aan beter heb ik gekozen voor "hoezo ontvangen?"

De enige Windowsversie waar ik nog enigszins tevreden over was is Vista. Hopelijk blijven ze die nog enige tijd ondersteunen, niet voor mezelf, maar voor minimaal een van mijn kennissen.
08-04-2014, 11:49 door Patio
Door Anoniem: Nee, kan ook betekenen, dat dit op dit moment nog niet mogelijk is, maar wel gewenst. Bijvoorbeeld productieomgevingen waar de leverancier het OS (nog steeds) dicteert.

In eerste instantie is dat vrijwel a;tijd zo. Je kunt natuurlijk alles wegpoetsen en een ander besturingssysteem erop knallen dat je processor snapt. Alternatief: er één of meer naast installeren, desnoods op een extern medium, al dan niet "flash".

Bovendien is het mogelijk alles in "the cloud" te doen met een ultradunne "client". Pas dan wel op dat je "host" goede servers(oftware) met klantvriendelijke (besturings)systemen waar je mee uit te voeten kunt, voldoen aan je eisen, verwachtingen en wensen uiteraard gegeven je budget. Klant zijn is niet meer zo gemakkelijk als in de tijd van Bill G. :-|
08-04-2014, 14:30 door Anoniem
Ben lang geleden gestopt om mensen in privétijd te helpen met digitale apparaten als computers. Te veel tijd in mijn leven al kwijt geraakt.aan halve en hele digibeten. De heel direct nabijen, die ik wel altijd help zijn mede op mijn aandringen al lang ruim op tijd overgestapt. Bijvoorbeeld onder andere met die € 30,- upgrade naar Windows 8 actie destijds. Overigens raad ik tegenwoordig mensen aan voor privégebruik absoluut geen laptop of desktop meer te kopen. Alleen een convertible met extra externe opslag.
09-04-2014, 13:48 door Anoniem
Ik zet ze meestal over op Linux Mint 16.
Werkt perfect voor de meeste digibeten. Geen gedoe met tegels en verdwenen startmenu's. ;-)
11-04-2014, 08:08 door Markcortbass
Ik mij zo ergeren aan zulke adviezen: http://nos.nl/op3/video/633608-studenten-schieten-te-hulp-bij-overstap-xp.html
Lubuntu of Xubuntu is eenvoudiger in gebruik en beheer dan windows 7 & 8. Zeker voor een digibeet zoals de meneer in de video die niet meer zal doen dan browsen en mailen. Met deze video lijkt het dat de student totaal geen kennis van computers heeft (dus alleen van windows)..
11-04-2014, 09:00 door Anoniem
Door Patio:
Door Anoniem: Nee, kan ook betekenen, dat dit op dit moment nog niet mogelijk is, maar wel gewenst. Bijvoorbeeld productieomgevingen waar de leverancier het OS (nog steeds) dicteert.

In eerste instantie is dat vrijwel a;tijd zo. Je kunt natuurlijk alles wegpoetsen en een ander besturingssysteem erop knallen dat je processor snapt. Alternatief: er één of meer naast installeren, desnoods op een extern medium, al dan niet "flash".

Bovendien is het mogelijk alles in "the cloud" te doen met een ultradunne "client". Pas dan wel op dat je "host" goede servers(oftware) met klantvriendelijke (besturings)systemen waar je mee uit te voeten kunt, voldoen aan je eisen, verwachtingen en wensen uiteraard gegeven je budget. Klant zijn is niet meer zo gemakkelijk als in de tijd van Bill G. :-|

Ik zei dus 'Produktieomgeving', denk aan kaartaansturing, speciale interfaces, snelle interfaces, hardened OS, etc, hoezo cloud??
11-04-2014, 16:47 door Anoniem
Help jij je omgeving met het vervangen van Windows XP ?

Wat is Helpen?

Vragen :
1) Hulp bij overstap support kosten laag houden?
2) Hulp bij overzetten bestanden naar een nieuw pc systeem en een nieuwe Windows versie?
3) Hulp bij het blijven werken op dezelfde oude pc en migreren naar een ander (Linux) OS?
4) Hulp bij overstap naar een iets krachtiger tweedehandsje pc of mac met een nieuwere Windows versie, een OS X versie of een Linux distro naar keuze?

5) Serieuzere support aanpak door samen met de 'klant' ervoor te gaan zitten en alles doornemen?
Of dat gesuggereerde 'een half uurtje is genoeg' strakpakken (in rekening brengen) om daarna de klant het 'vrolijk' zelf uit te laten zoeken?

Antwoorden :
1) Alleen voor close bekenden waarvan ik weet dat het budget echt laag is en het niet zo is dat er op zich best geld is om een andere pc van om en nabij de 300 euro aan te schaffen (die beslissing is soms veel dichterbij dan je verwacht, je staat versteld).
2) Laat ik aan de Windows experts.
3) OS X(perience) support ik graag, Linux met wat kunst en vliegwerk ook.
4) Alleen Mac OS X, of een enigszins eenvoudige begrijpelijke stap-in Linux distro.

5) Echte support redt je niet in een half uurtje.
Zeker niet met doorwerken op de oude hardware en een vervangend ander OS-'merk' . Daar 'moet' je, wat mij betreft, eerlijk in zijn .
(tenzij anders bewezen, kan er naast zitten?)

Een OS vervangen doe je zo schoon mogelijk en gebaseerd op een goed fundament.
Geen half werk, dat noem ik geen helpen.

Goed fundament :

• Die oude harddisk van 5 a 7 jaar controleren, beter vervangen door een nieuwe.
• Bestanden goed controleren op virussen en malware, met een antivirus boot cd naar keuze of een andere schone externe pc/mac.
• Bestanden overzetten en ook ordenen, je treft nogal eens rommel aan aan bijvoorbeeld dubbele bestanden en allerlei installatie packages, downloads die niet meer nodig zijn zoeken en verwijderen.
• Programma's overzetten, nieuw installeren, controleren op updates en de voorkeursinstellingen goed en privacy veilig doornemen.
• Zoektocht naar bijpassende software drivers voor de oude externe hardware als printers, scanners, foto apparatuur en meer.
• Als het niet werkt ook de lan wan settings organiseren (eenvoudig en toch werkt het soms niet, met extra uitzoekerij tot gevolg).
• "Backup, ja ik heb er wel eens aan gedacht, moet het nog steeds een keertje doen". Gaan we bij deze doen, backup diskje erbij aanschaffen.
• Bij vermoede wens de veelgebruikte programma's 'even' (not) wat verder doornemen in verband met andere nieuwere interfaces of gewoon omdat de gebruiker gaat werken met een alternatief programma.

Realistische tijdsinschatting :
Half uurtje? Kom nou.
Zeg maar gerust een middagje samen ervoor zitten. Niet met uren schrijven als uitgangspunt, wel voor de degelijke aanpak en wat uitleggeduld, opdat de klant dan ook echt geholpen is.

Wie 'betaalt' eigenlijk 'de' rekening (tijdsinvestering):
Als je dit allemaal gratis doet is dat heel mooi van je, met goede redenen natuurlijk.
Wanneer je dit betaald doet, al ben je nog zo goedkoop, kom je met je uren en inclusief extra hardwarekosten al gauw in de buurt van of over de 200 euro.

Dan is een nieuwe goedkope pc heel dichtbij en aantrekkelijk, hoeven ze geen Linux meer te leren (ja je kan praten als brugman om ze te overtuigen, mensen zien nou eenmaal op tegen nieuwe dingen), hebben ze een nieuwe pc met het vertrouwde Windows, W8?
Dat ze alsnog ook moeten leren, leerweerzin-argument telt dan niet meer, eigenlijk nooit, gek genoeg.
Voordeel voor MS.

Achterhaal de echte prioriteiten van de klant en stel je eigen prioriteiten goed :
Hoeveel is het jouw waard daaraan tegemoet te komen als je weet dat een half uurtje 'onzinnig' is?
Als een klant eigenlijk niet zo flexibel is (leren en even wennen), eigenlijk best budget heeft voor een nieuwe pc maar denkt dat jij het heel goedkoop of gratis voor hem/haar doet, zou ik nog eens heel goed nadenken over de optie : "in de winkel kunnen ze je heel goed helpen".

Wanneer hulp op een koopje moet, loop je zelf gerede kans "het kind van de rekening te worden", "goedkoop is dan duurkoop".
Of pak je wel strak dat halve uurtje (à 1 euro per minuut) en ben je weg, dat kan natuurlijk ook, binnen is binnen, vooraf betalen svp.

Wat is helpen? :
Daar wordt, van beide kanten, heel verschillend over gedacht, helaas.
12-04-2014, 19:04 door Anoniem
Niemand in mijn omgeving met XP.

(behalve de universiteit, overheid, winkels, etc...)
14-04-2014, 01:01 door Anoniem
De enige tip die ik ze geef is dat ze die internetkabel er niet meer in mogen hebben zitten. Meer acties zijn eigenlijk ook niet vereist als ze ook zonder internet kunnen en anders kopen ze maar mooi een nieuwe pc met Windows 8.1.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.