Help jij je omgeving met het vervangen van Windows XP ?
Wat is Helpen?
Vragen :1) Hulp bij overstap support kosten laag houden?
2) Hulp bij overzetten bestanden naar een nieuw pc systeem en een nieuwe Windows versie?
3) Hulp bij het blijven werken op dezelfde oude pc en migreren naar een ander (Linux) OS?
4) Hulp bij overstap naar een iets krachtiger tweedehandsje pc of mac met een nieuwere Windows versie, een OS X versie of een Linux distro naar keuze?
5) Serieuzere support aanpak door samen met de 'klant' ervoor te gaan zitten en alles doornemen?
Of dat gesuggereerde 'een half uurtje is genoeg' strakpakken (in rekening brengen) om daarna de klant het 'vrolijk' zelf uit te laten zoeken?
Antwoorden :1) Alleen voor close bekenden waarvan ik weet dat het budget echt laag is en het niet zo is dat er op zich best geld is om een andere pc van om en nabij de 300 euro aan te schaffen (die beslissing is soms veel dichterbij dan je verwacht, je staat versteld).
2) Laat ik aan de Windows experts.
3) OS X(perience) support ik graag, Linux met wat kunst en vliegwerk ook.
4) Alleen Mac OS X, of een enigszins eenvoudige begrijpelijke stap-in Linux distro.
5) Echte support redt je niet in een half uurtje.
Zeker niet met doorwerken op de oude hardware en een vervangend ander OS-'merk' . Daar 'moet' je, wat mij betreft, eerlijk in zijn .
(tenzij anders bewezen, kan er naast zitten?)
Een OS vervangen doe je zo schoon mogelijk en gebaseerd op een goed fundament.
Geen half werk, dat noem ik geen helpen.
Goed fundament :• Die oude harddisk van 5 a 7 jaar controleren, beter vervangen door een nieuwe.
• Bestanden goed controleren op virussen en malware, met een antivirus boot cd naar keuze of een andere schone externe pc/mac.
• Bestanden overzetten en ook ordenen, je treft nogal eens rommel aan aan bijvoorbeeld dubbele bestanden en allerlei installatie packages, downloads die niet meer nodig zijn zoeken en verwijderen.
• Programma's overzetten, nieuw installeren, controleren op updates en de voorkeursinstellingen goed en privacy veilig doornemen.
• Zoektocht naar bijpassende software drivers voor de oude externe hardware als printers, scanners, foto apparatuur en meer.
• Als het niet werkt ook de lan wan settings organiseren (eenvoudig en toch werkt het soms niet, met extra uitzoekerij tot gevolg).
• "Backup, ja ik heb er wel eens aan gedacht, moet het nog steeds een keertje doen". Gaan we bij deze doen, backup diskje erbij aanschaffen.
• Bij vermoede wens de veelgebruikte programma's 'even' (not) wat verder doornemen in verband met andere nieuwere interfaces of gewoon omdat de gebruiker gaat werken met een alternatief programma.
Realistische tijdsinschatting :Half uurtje? Kom nou.
Zeg maar gerust een middagje samen ervoor zitten. Niet met uren schrijven als uitgangspunt, wel voor de degelijke aanpak en wat uitleggeduld, opdat de klant dan ook echt geholpen is.
Wie 'betaalt' eigenlijk 'de' rekening (tijdsinvestering):Als je dit allemaal gratis doet is dat heel mooi van je, met goede redenen natuurlijk.
Wanneer je dit betaald doet, al ben je nog zo goedkoop, kom je met je uren en inclusief extra hardwarekosten al gauw in de buurt van of over de 200 euro.
Dan is een nieuwe goedkope pc heel dichtbij en aantrekkelijk, hoeven ze geen Linux meer te leren (ja je kan praten als brugman om ze te overtuigen, mensen zien nou eenmaal op tegen nieuwe dingen), hebben ze een nieuwe pc met het vertrouwde Windows, W8?
Dat ze alsnog ook moeten leren, leerweerzin-argument telt dan niet meer, eigenlijk nooit, gek genoeg.
Voordeel voor MS.
Achterhaal de echte prioriteiten van de klant en stel je eigen prioriteiten goed :Hoeveel is het jouw waard daaraan tegemoet te komen als je weet dat een half uurtje 'onzinnig' is?
Als een klant eigenlijk niet zo flexibel is (leren en even wennen), eigenlijk best budget heeft voor een nieuwe pc maar denkt dat jij het heel goedkoop of gratis voor hem/haar doet, zou ik nog eens heel goed nadenken over de optie : "in de winkel kunnen ze je heel goed helpen".
Wanneer hulp op een koopje moet, loop je zelf gerede kans "het kind van de rekening te worden", "goedkoop is dan duurkoop".
Of pak je wel strak dat halve uurtje (à 1 euro per minuut) en ben je weg, dat kan natuurlijk ook, binnen is binnen, vooraf betalen svp.
Wat is helpen? :Daar wordt, van beide kanten, heel verschillend over gedacht, helaas.