MasterCard blijkt de transactiegegevens van creditcardgebruikers aan adverteerders te verkopen. De Financial Times kwam met de onthulling die op een geheime presentatie gebaseerd was. Wired wist die presentatie zonder al teveel moeite via Google te vinden. Daarin beschrijft MasterCard hoe het de 34 miljard transacties die elk jaar met de creditcards van het bedrijf worden gemaakt via, datamining voor adverteerders inzichtelijk kan maken.
Zodra een nietsvermoedende consument met zijn creditcard iets betaalt, ontvangt MasterCard informatie over de datum, tijd, geldbedrag en winkel. Door die data te aggregeren en met historische gegevens over uitgavepatronen te vergelijken, kan MasterCard de consumenten in allerlei segmenten verdelen.
Patroon
"Zakenreizigers reizen van maandag tot vrijdag en niet zoveel op zaterdag en zondag", aldus MasterCard. "We kunnen dus segmenten identificeren die van maandag tot vrijdag reizen en daar zeer zeker over zijn dat het om zakenreizigers gaat."
In een reactie stelt het creditcardbedrijf dat het programma, MasterCard Audiences genaamd, in februari van start is ge gaan en alleen in de Verenigde Staten beschikbaar is.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.