Microsoft heeft gisteren een nieuw privacybeleid voor de eigen webdiensten in laten gaan, dat volgens sommige critici identiek aan het beleid van Google is. De softwaregigant kan door de aanpassing veel meer informatie over gebruikers verzamelen. Zo is het nu mogelijk om informatie van Windows Live Messenger te verzamelen om daarmee andere diensten te verbeteren.
Iets wat het vorige privacybeleid niet toestond. Microsoft stelt consumenten in e-mails en blogpostings gerust dat het de persoonlijke informatie die het verzamelt niet voor gerichte advertenties zal gebruiken, maar dat staat niet in het privacybeleid.
Google
Sommige privacyvoorvechters zijn dan ook kritisch, zo meldt de New York Times. "Microsoft doet precies hetzelfde als Google', zegt John Simpson van Consumer Watchdog. Google veranderde begin dit jaar het privacybeleid waardoor het gebruikersgegevens over meerdere diensten kan combineren.
"Het combineert gegevens over verschillende diensten op een manier die de gebruiker niet redelijkerwijs kan verwachten. Microsoft wil de mogelijkheid hebben om grote digitale dossiers over gebruikers aan te leggen en daar vervolgens aan te verdienen."
Aanpassing
Microsoft stelt dat de aanpassingen alleen goedaardig zijn en worden gebruikt voor het verbeteren van de diensten. Daarbij benadrukt een woordvoerder dat het bedrijf niet naar de inhoud van berichten kijkt, iets wat Google wel doet.
"Een ding dat we niet doen is het gebruik van de inhoud van gebruikers hun privécommunicatie en documenten om gerichte advertenties te maken. Als dat ooit veranderd zullen wij dit onze klanten meteen laten weten."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.