De Japanse elektronicagigant NEC heeft een gezichtsherkenningsoplossing voor winkels ontwikkeld waarmee het mogelijk is om klanten een "gepersonaliseerde ervaring" te bieden zodra ze de winkel binnenstappen. Het systeem kan klanten binnen seconden identificeren en hun voorkeuren ophalen.
Aan de hand van deze voorkeuren worden vervolgens aanbevelingen gedaan. "Met deze technologie kan elke organisatie iedereen een VIP-behandeling geven. Het kan klantenrelaties naar een hoger niveau tillen en het competitieve voordeel van organisaties verbeteren", aldus Elsa Wong, algemeen directeur NEC Hong Kong. Ze stelt verder dat het systeem een "geheim wapen" zal worden om de dienstverlening te verbeteren.
De oplossing kan aan een al bestaand cameranetwerk worden toegevoegd en kan wifi of 3G gebruiken om gezichtsafbeeldingen naar de server te sturen. Verder zouden gezichten in allerlei situaties herkend kunnen worden, ongeacht de hoek van het gezicht, ouderdom, veranderingen in gezichtsuitdrukkingen en zaken als belichting en visuele obstructies.
Volgens Wong wil elke klant zich speciaal voelen. "Daarom hebben organisaties die een klant bij naam kunnen verwelkomen en ze meteen kunnen helpen zodra ze een winkel, bank of hotel binnenwandelen een gigantisch voordeel ten opzichte van organisaties die van identiteitskaarten of andere onpersoonlijke procedures afhankelijk zijn." De gezichtsherkenningsoplossing wordt als eerste aan winkels in Hong Kong aangeboden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.