image

NEC lanceert gezichtsherkenning voor winkels

dinsdag 22 april 2014, 11:21 door Redactie, 23 reacties

De Japanse elektronicagigant NEC heeft een gezichtsherkenningsoplossing voor winkels ontwikkeld waarmee het mogelijk is om klanten een "gepersonaliseerde ervaring" te bieden zodra ze de winkel binnenstappen. Het systeem kan klanten binnen seconden identificeren en hun voorkeuren ophalen.

Aan de hand van deze voorkeuren worden vervolgens aanbevelingen gedaan. "Met deze technologie kan elke organisatie iedereen een VIP-behandeling geven. Het kan klantenrelaties naar een hoger niveau tillen en het competitieve voordeel van organisaties verbeteren", aldus Elsa Wong, algemeen directeur NEC Hong Kong. Ze stelt verder dat het systeem een "geheim wapen" zal worden om de dienstverlening te verbeteren.

De oplossing kan aan een al bestaand cameranetwerk worden toegevoegd en kan wifi of 3G gebruiken om gezichtsafbeeldingen naar de server te sturen. Verder zouden gezichten in allerlei situaties herkend kunnen worden, ongeacht de hoek van het gezicht, ouderdom, veranderingen in gezichtsuitdrukkingen en zaken als belichting en visuele obstructies.

Volgens Wong wil elke klant zich speciaal voelen. "Daarom hebben organisaties die een klant bij naam kunnen verwelkomen en ze meteen kunnen helpen zodra ze een winkel, bank of hotel binnenwandelen een gigantisch voordeel ten opzichte van organisaties die van identiteitskaarten of andere onpersoonlijke procedures afhankelijk zijn." De gezichtsherkenningsoplossing wordt als eerste aan winkels in Hong Kong aangeboden.

Image

Reacties (23)
22-04-2014, 11:32 door Anoniem
Begrijp ik hieruit nou goed dat de Biometrische gegevens centraal bij de maker van het systeem wordt opgeslagen en niet bij de afnemer?

Ik vraag me ook af hoe het systeem gebruikt zal worden. Is er een opt-out mogelijkheid? In dat geval moeten de gegevens nog steeds in een soort "opt-out" lijst opgeslagen zijn, ook al is dit zonder persoonlijke gegevens erbij.

In principe vind ik een systeem als dit enkel acceptabel wanneer het op opt-in gebasseerd is
22-04-2014, 11:47 door Anoniem
Elke winkel welke deze technologie gaat inzetten staat direct op mijn /shitlist.
22-04-2014, 11:51 door Anoniem
Beangstigend! zo'n "geheim wapen".
22-04-2014, 12:12 door Anoniem
Ja hoor, het moet nou niet gekker worden.En dan de verklaring...lachwekkend. 1984 van George Orwell komt weer een stapje dichterbij.
22-04-2014, 12:20 door Spiff has left the building
Wie er geen prijs op stelt automatisch herkend te worden door middel van gezichtsherkenningstechnologie die kan gemaskerd de betreffende winkel of bank of hotel binnenstappen. Dat levert vast ook een 'gepersonaliseerde ervaring'.
22-04-2014, 12:33 door Anoniem
Ik ben benieuwd hoe goed dat gaat werken met al die mondkapjes tegen smog enz. ;-)
22-04-2014, 12:39 door Anoniem
Al dat personaliseren: dat maakt meer eenheidsworst..
Wie wordt eens uitgedaagd om eens iets anders te doen ?
Of als je niet herkend wordt ?

Roept de computer : Foei ! en krijg je een gepersonaliseerde w.board ervaring tot je toegeeft aan het systeem ?
22-04-2014, 12:42 door Anoniem
Gebeurt al,
4 November 2013, "Tesco petrol stations use face-scan tech to target ads"
http://www.bbc.com/news/technology-24803378

Tracking, marketing, op de lange termijn gegevens uitwisselen met andere 'spelers in de markt'?
Hebben op termijn allerlei winkelketens je gezichtsprofiel inclusief smartphone kenmerken, demografische kenmerken en interesse voorkeuren?

Op termijn tevens goed tegen ongewenste klanten?
"Camera's Openbaar Vervoer herkennen gezichten"
https://www.security.nl/posting/28621/Camera%27s+Openbaar+Vervoer+herkennen+gezichten
Wie willen we wel en wie willen we niet binnen hebben? Handig in combinatie met automatische poortjes.

Eveneens handig voor speurneuzen om massaal scanprofielen te gaan opvragen bij elk gepasseerd wissewasje in een winkel. Bouw je daarmee uiteindelijk een mooie database op.

Iemand nog ooit iets gehoord en gelezen over de 'Storm in het glas water' van wifitracker-Mycom?
Het kleine stickertje op het raam zit er nog, niet dat iemand het ziet; binnenkort jij digitaal wel gezien en gescand? Zonder dat je er weet van had of dat je dichterbij moest komen om diverse kleine info stickertjes en plakkaatjes te lezen?

Die interactieve displays gaan er massaal komen, let maar op.
In winkel etalages welteverstaan, ben je nog niet eens binnen geweest. Oncontroleerbaar wat er met die data gaat gebeuren als je er geen weet van hebt.

Zeer voorzienende blik met wetgeving op de vrije marktwerking en handhaving, gezichtsbedekking verbieden.

En nu? Ook weer een kwestie van de eigen verantwoordelijkheid dragen ; 'gezicht uitzetten' voordat je in de buurt van een winkel komt?
Het zal wel weer mogen na een tijdelijke ophef mits met goede waarborgen omkleed.
Controle? "Nee daar zijn wij niet voor, dat is iets wat de markt zelf zal moeten monitoren. Bovendien is het nogal handig."

Voel je hem aankomen?
22-04-2014, 12:59 door Anoniem
Walgelijk. Ik ben dit zo zat, dit gemeet en gescan.
22-04-2014, 13:19 door Anoniem
Elektronicagigant NEC heeft voor winkels een gezichtsherkenningsoplossing ontwikkeld waarmee het mogelijk is om klanten een "gepersonaliseerde ervaring" te bieden zodra ze de winkel binnenstappen.
Kom je een apotheek of drogist binnen: "Goedemorgen heer Jansen, deze week speciaal voor u geselecteerd een nieuw middel tegen schaamluis".

Kom je samen met je vrouw een winkel binnen: "Goedemorgen heer Jansen, deze week zijn condooms in de aanbieding".
Condooms die je eerder voor je neefje had gehaald omdat hij dat zelf niet durft. Probeer dat maar eens aan je vrouw uit te leggen.

Sta je voor een schap met dvd's; "Vorige week stond u zo lang lang bij de R-rated films, dat we speciaal voor u als geinteresseerde een passende aanbieding hebben".

Interessanter wordt het als je winkeldiefstal hebt gepleegd en je daarna door de computer wordt begroet met de mededeling dat er nog een rekening open staat. (Overigens heb ik geen medelijden met dieven, maar toch...)
22-04-2014, 14:04 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
22-04-2014, 14:22 door ben987 - Bijgewerkt: 22-04-2014, 14:24
ben ik paranoïde als ik zeg dat ik dit een hele enge ontwikkeling vind ?
en dat ze zo een ontwikkeling schaamteloos als service naar de klant durven te verkopen ?

dit moet toch wel werkelijk de ultieme natte droom zijn voor iedere overheid, ieder mens op de milliseconde kunnen volgen.

mijn god, in wat voor een wereld zijn we beland...
22-04-2014, 14:29 door Anoniem
Big Brother is watching you…. always! Dit is inderdaad een enge ontwikkeling. Een 'geheim wapen' voor de dienstverlening te verbeteren…wat een kul! Alles draait om de omzet en natuurlijk zal de overheid niet meekijken.
22-04-2014, 15:23 door Anoniem
Lijkt mij iets wat dringend verboden moet worden. Overigens snap ik wel dat winkels, banken enz. iets met gezichtsherkenning willen, het zal alleen vaker met een negatieve klantervaring samen gaan. Het is natuurlijk vooral bruikbaar om te zorgen dat klanten die een probleem vormen, tijdig kunnen worden afgevangen.
22-04-2014, 16:42 door Anoniem
Het wordt letterlijk met de dag gekker.

De gemiddelde verkoper (m/v) kan me al niet eens vertellen wat een product kan & doet, als hij me dan ook nog gaat vertellen wat ik al in huis héb wordt het helemaal te zot.

De term 'speciaalzaak' krijgt wel een hele nieuwe dimensie op deze manier...
22-04-2014, 17:17 door Anoniem
Ik vind het al bloedirritant als websites mij wensen aan te spreken met mijn (zelf ingevulde, dus zelfverzonnen) voornaam. Dat privilege hebben ze helemaal niet, maar eigenen ze zich toe. Moet je je voorstellen dat je bij het binnenstappen luid "begroet" wordt door een machine die je herkent (en je naam kent) van de laatste keer dat je er je pinpas gebruikt hebt?

Het onderliggende probleem is dat het alweer zo ontzettend nep is. Er zijn best momenten dat een winkelier mij persoonlijk mag begroeten. Bijvoorbeeld omdat ik er al jaren kom en we elkaar dus eigenlijk wel kennen. Maar dat mag een machine nog niet.

Aan de andere kant, ik kan de logische gevolgen op mijn vingers natellen. Maar "het volk" kennelijk niet, dus moeten ze het maar ervaringsgewijs leren. Alleen dan dus wel jammer dat het dus alweer niet opt-in zal zijn (zoals het hoort) en er zelfs nergens een werkbare opt-out te bekennen valt. Tijd om naar het platteland te verhuizen. Ergens in een ver buitenland, zonder ov-faalkaart, epd, en meer van die faalfratsen.
22-04-2014, 19:10 door Argot
Ik vind het buitengewoon weerzinwekkend om in winkels rond te moeten lopen met het idee dat je als lustobject wordt gezien. Geilende managers vanachter hun schermpjes, die direct bij binnenkomst alles al over je weten... en bij het verlaten van de winkel nog steeds... Bah!
Dan is het wachten op de verschillende technieken die aan elkaar worden geknoopt; (a)sociale media e.d.

Een klant voelt zich pas speciaal, als hij met rust wordt gelaten. Ik wil als klant worden gezien, niet als lustobject!
Persoonlijke aanbiedingen vind ik daarom zeer ongewenst, alleen al omdat gegevens over jouw koop- of winkelgedrag worden misbruikt.

Tijd om een nikab aan te schaffen... als iedereen dat nou doet, wordt deze techniek vanzelf nutteloos.
22-04-2014, 20:46 door Anoniem
Met een dergelijke uitspraak dat je je je als klant speciaal voelt als je als een object word behandeld; vastgelegd en gevolgd past Wong in ieder geval in het profiel van een ziekelijk gestoorde psychopaat en zou elk Europees land alvast moeten gaan werken aan een importverbod voor NEC. Dat Aziatische landen erom bekend staan dat hun bevolkingen niet uit individuen met een keuze bestaan, wil dat nog niet zeggen dat Europeanen het ook zo willen hebben. Op perverse winkelmanagers na dan uiteraard.

Denk je dat je het ene nieuwsbericht het meeste schokkende is betreft het ontnemen van je vrijheid, krijg je het volgende alweer er bovenop. Het tempo van dit soort ziekelijke ontwikkelingen lijkt niet meer te stuiten.

Of toch wel; eigenlijk is het heel simpel; burgers moeten doen wat de mensheid al tienduizenden jaren doet. Zich aanpassen. Net als het al honderden jaren normaal is dan mensen niet zonder schoenen op straat gaan zal het straks normaal zijn dat we met design bivakmutsen over straat gaan en deze alleen afdoen als b.v. een politieagent iemand wil identificeren.

O nee, wacht; dan zijn RFID implantaten verplicht waarbij winkelmanagers natuurlijk het recht hebben om deze uit te lezen...

Het is helaas gedaan met mensen als vrije wezens die een eigen persoonlijkheid mogen ontwikkelen.
22-04-2014, 23:36 door Anoniem
De enige legale oplossing die ik kan bedenken lijkt me een burka in combinatie met alu folie aan de binnenzijde .
23-04-2014, 07:12 door Anoniem
Je kunt in winkels met cameras ook de beelden die men van je heeft gemaakt opvragen. De winkel is dan wettelijk verplicht die aan je te geven. Een manier om dit systeem te mollen is dus dat we (zeer) massaal zulke gegevens gaan opvragen. De winkelier gaat dan failliet vanwege de enorme hoeveelheid administratie.
Ook heb je het recht een bedrijf alle gegevens die het van je bewaart aan je op te laten sturen als je daarom vraagt. Daar mogen ze hooguit een kleine vergoeding voor vragen. Als je dat doet bij een winkel, dan lever je ze een aanzienlijke verliespost op door hun eigen gedrag. En een hele grote vervelende hoeveelheid administratie en werk. Doe je dat met een heel massale ProjectX-achtige actie (enkele duizenden mensen tegelijk op één dag) dan zou een winkelier zich nog wel eens heel lelijk kunnen verslikken in de hoeveelheid ellende die hij zich met zijn eigen systeem op de hals heeft gehaald. Misschien dat de winkeliers zich daan haastig van dit soort kunsten gaan distancieren.
23-04-2014, 08:55 door Anoniem
Ik ga binnenkort flink verdienen aan mijn zonnebrillen handeltje en dat zonder de techniks van NEC maar wel met dank aan dit soort zeer Amerikaanse bedrijven. Dank NEC, duizend maal dank.
23-04-2014, 09:37 door User2048
Wij kwamen wel eens bij een kledingwinkel waar je door het personeel herkend werd: "Goedemorgen meneer en mevrouw [achternaam]." En dan wisten ze je vaak ook nog in een keer naar het juiste kledingrek te leiden. Dat is een persoonlijke ervaring. Helaas is die zaak weggeconcurreerd door goedkope massaketens.

Als er winkels beginnen met die gezichtsherkenning, dan weet ik waar ik geen klant meer ben!
23-04-2014, 09:58 door Anoniem
Door Anoniem: De enige legale oplossing die ik kan bedenken lijkt me een burka in combinatie met alu folie aan de binnenzijde .
Nooit gehoord van het Boerkaverbod zeker? Allemaal aan het Guy Fawkes-masker ;]
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.