image

Weinig vraag naar Particulier Digitaal Onderzoeker

woensdag 24 oktober 2012, 14:23 door Redactie, 8 reacties

Er is op dit moment weinig vraag naar mensen met de opleiding Particulier Digitaal Onderzoeker (PDO), zo blijkt uit onderzoek van kenniscentrum ECABO. Zowel de prognoses voor banen als stageplekken zijn slecht. "Er zijn naar mijn mening verschillende redenen waarom er nu weinig vraag is naar PDO’ers op mbo-niveau. Ten eerste hebben we te maken met de oude discussie of het werk niet geschikter is voor hbo’ers", zegt Hans Blankendaal, sectormanager ICT en Media bij ECABO.

"Ik ben het daar overigens niet mee eens, het gaat vaak om arbeidsintensief onderzoek wat het inefficiënt en duur maakt om een hbo’er op te zetten." Als tweede noemt hij het bewustzijnsproces. "Niet alle bedrijven zijn nu al overtuigd van het belang om digitale veiligheid een structurele plaats te geven binnen de organisatie."

Een derde reden is dat het vaak gaat om delicate bedrijfsinformatie. "Het kan lastig zijn om een stagiair of startende mbo’er dat toe te vertrouwen", stelt Blankendaal.

Security
Onno Hardebol, docent PDO bij ROC Midden Nederland, vreest dat de informatie over de slechte stage- en baankansen een te negatief beeld schetst van de toekomst van het vak. Zijn ervaring is dat bedrijven nauwelijks van het bestaan van het vak afweten. Hardebol adviseert andere opleiders om zwaarder in te zetten op het onderdeel Security binnen de opleiding.

"Het afgelopen jaar werden er Kamervragen gesteld over de aansprakelijkheid van bedrijven, en ook het uitlekken van inloggegevens van KPN-klanten via webwinkel Baby-Dump deed stof opwaaien. Vroeg of laat zullen bedrijven zich ervan bewust worden dat zij professioneler met IT-security aan de slag moeten."

Wat betreft de toekomst is de docent positief. "Geef PDO nog een paar jaar de tijd. Dan zal je zien dat de situatie anders is: meer stageplaatsen, meer vacatures."

Reacties (8)
24-10-2012, 14:43 door Preddie
Ik heb verschillende PDO stagaires over de vloer gehad , alleen schets de opleiding een verkeerde beeld van wat de studenten doen en waar de terecht kunnnen. Er is zat vraag naar studenten met competenties die zij mee kregen vanuit de opleiding. Echter is het gezichtsveld van de opleiding te beperkt en ook de kennis die ze mee krijgen. En stageplaatsen zijn er zat maar de ROC's laten het zelf afweten door even twee weken van de te voren nog ff een stageplek te willen regelen .... sterker nog, ik heb hier twee stage plaatsen voor PDO studenten en het afgelopen half jaar heeft niemand geïnformeerd naar die stageplekken. Hetgeen wat in dit bericht gesteld wordt komt dus niet overeen met de praktijk en de ROC's zouden de fout een bij hun zelf moeten zoeken.

Ik snap ook best dat bedrijven dit werk niet door MBO studenten laat uitvoeren, want zelfs voor veel HBO studenten is het soms complexe stof. En op het MBO leren de ze met tools werken maar kennen ze de theorie niet, wat resulteert in het feit dat zij hun werk niet kunnen doen als ze de juist tools niet hebben omdat ze de theorie niet of niet goed kennen (dit krijgen ze niet op de opleiding). Dit komt mede door het competentie gericht onderwijs waarbij de leerlingen eigenlijk niet zoveel meer leren, alles gebeurt in groepen en je wordt ook beoordeeld in groepjes, de mensen worden dus beter waar ze al goed in zijn maar leren niks nieuws bij ....... en als organisatie kan ik vervolgens eerst nieuwe medewerker 2 tot 3 jaar scholing geven voordat ze aan het werk kunnen (MBO of HBO, maakt in dit geval niet uit)
24-10-2012, 15:23 door SirDice
Door Predjuh: En op het MBO leren de ze met tools werken maar kennen ze de theorie niet, wat resulteert in het feit dat zij hun werk niet kunnen doen als ze de juist tools niet hebben omdat ze de theorie niet of niet goed kennen (dit krijgen ze niet op de opleiding).
Misschien is er een hoop veranderd in de loop der jaren maar dat was niet het geval toen ik nog op de MTS zat (inmiddels zo'n 25 jaar geleden). Veel theorie en veel praktijk (verhouding was ongeveer 50/50).
24-10-2012, 15:26 door Anoniem
Het is bijna lachwekkend om vast te stellen dat de onderzoeker hoog geschoold moet zijn om het werk van, veelal, lager opgeleidde cybercriminelen te kunnen opsporen. Veel succesvolle cybercriminelen zijn vaak helemaal niet zo hoog geschoold als wordt aangenomen maar hebben alles zichzelf aangeleerd en ook verbeterd. Het is en blijft nog steeds zo dat je dieven met dieven vangt dus moet je voor de echte skills het niet zoeken in allerlei academisch geschoolde balletjes maar bij degenen met de praktijk ervaring. Want hacken en malware maken leer je nu eenmaal niet uit een boekje.
24-10-2012, 17:14 door Anoniem
http://stage.roc.nl/
24-10-2012, 19:24 door Anoniem
Ik ben bang dat je dit vak niet echt kunt aanleren. Je kunt mensen kunstjes leren, en ze in de waan brengen dat ze hardcore digitaal onderzoeker zijn, maar vergeet niet dat TALENT belangrijkste is in dit vak. Zonder dit kun je beter gewoon maar IT'er worden.
25-10-2012, 10:07 door Anoniem
@Predjuh misschien helpen met betere afstemming tussen bedrijfsleven en onderwijs?
25-10-2012, 17:40 door Emtec
Deze opleiding heb ik in 2011 afgerond aan het ROC Zeeland te Vlissingen. Mij ervaring is dat de meeste problemen met de opleiding zijn voortgekomen door het constante wijzigen van de eisen bij het ECABO.

Zij hebben in de 4 jaar dat ik de opleiding heb gevolgd meerdere keren de eisen aangepast waardoor onze leraar de opleiding constant moest aanpassen.

Zo werd het bijvoorbeeld opeens noodzakelijk het diploma Particulier onderzoeker van het SVPB te halen.

Er zijn wel degelijk goede stages te vinden. Het probleem is echter dat 60% van de leerlingen hier niet zelf actief naar op zoek is gegaan en hoop dat school weer wat voor ze zou regelen.

Zo zijn er uit mijn klas mensen geweest die bij Fox-IT en de Politie stage hebben gelopen. Deze leerlingen zijn wel zelf actief geweest met zoeken naar een stage plek en hadden dit al maanden voor hun stage begon rond.

Ik studeer nu aan het HBO maar mijn ervaring is dat dit niet heel anders is dan het ROC. Het is niet moeilijker en ook hier halen leerlingen door het meeliften in de projecten hun diploma. Dit zijn de leerlingen die de kennis niet hebben, maar voor de leerlingen die het wel zelf verdiend hebben de waarde van het diploma omlaag schroeven.

De overheid stimuleert het projectwerken omdat hier door bedrijven naar is gevraagd maar mijn ervaring wijst uit dat daardoor minder tijd door de scholen wordt besteed aan theoretisch les geven. En het projectwerken stimuleert ook het meeliften op een projectgroep.

Zo was er ook een Java project dat leerlingen hebben kunnen behalen zonder in de 2 periodes ervoor de Java tentamens te halen. Zij hebben zonder enige Java kennis wel het project behaald waarbij je een spel moest opleveren dat was geprogrammeerd in Java.

Er moet in mijn optiek dus nog veel veranderen.

Ik merk trouwens nu op het HBO ook dat de leraren niet de kennis hebben om goed les te geven in de richting forensisch informatica. Als wij als leerlingen fouten aangeven in de projecten kun je nog rekenen op een lager cijfer ook wegens het hebben van commentaar op het project.
25-10-2012, 17:43 door Emtec
Wat ik nog wil toevoegen is dat ik niet meer leer op het gebied forensisch informatica op het HbO dan wat ik al geleerd had op het MBO
Op het HBO krijgen we namelijk voor alle forensische vakken vrijstelling als we dit al op het MBO hebben gehad omdat de HBO forensische projecten niet diep gaan maar puur op de basis gericht zijn.

Op het HBO willen ze ook het SVPB diploma niet laten behalen omdat ze vinden dat het niets toevoegt terwijl wij bijvoorbeeld het vak recht ook op het MBO dieper hebben gehad dan op het HBO.

Het slagings percentage was op het MBO ook hoger dan op sommige HBO scholen die dit diploma wel lieten halen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.