De grote Nederlandse internetproviders gaan elk een meldpunt openen waar hackers, beveiligingsonderzoekers en andere beveiligingsproblemen kunnen melden. Dat laat ICT~Office vandaag weten, de branchevereniging van IT-, Telecom-, Internet- en Officebedrijven. Volgens de belangenbehartiger is informatiebeveiliging voor telecombedrijven van groot belang. "Om gebruikers goed hierbij te kunnen betrekken, maken telecomaanbieders het melden van beveiligingsproblemen gemakkelijker."
Via het meldpunt is het mogelijk om indien gewenst anoniem 'vermoedelijke beveiligingsproblemen' door te geven. Tot dusver bestond er nog geen standaardprocedure voor gebruikers. Elke provider zal op zijn eigen website aangeevn hoe gebruikers een melding kunnen doen. Ook geeft iedere aanbieder informatie over de voorwaarden bij een melding.
Publicatie
Zo wordt er nadrukkelijk gevraagd om het beveiligingsprobleem niet met anderen te delen. Op deze manier kunnen aanbieders een eventueel probleem eerst oplossen. Daarnaast geldt de strikte voorwaarde dat de melder geen misbruik maakt van de mogelijke zwakke plek.
De aanbieder zal met de melder afspraken maken over het herstel van het beveiligingsprobleem en over de wijze waarop er na herstel eventueel een publicatie plaatsvindt. Binnen twee weken zouden KPN, T-Mobile, Tele2, UPC, Vodafone en Ziggo een eigen meldpunt online hebben.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.