Yahoo heeft besloten om voortaan de voorkeur van consumenten te negeren die aangeven dat ze niet op internet gevolgd willen worden. Consumenten kunnen via hun browser de Do Not Track-optie aanvinken, die in sommige browsers ook standaard staat ingeschakeld.
Deze optie stuurt informatie naar de website waarin wordt aangegeven dat de gebruiker niet gevolgd wil worden en geen gepersonaliseerde advertenties wil. Het is vervolgens aan de website om hier gehoor aan te geven, aangezien de voorkeur niet technisch wordt afgedwongen. Yahoo heeft nu besloten de instelling te negeren. "We denken dat een gepersonaliseerd web het beste is", aldus een verklaring van het Yahoo Privacy Team.
Yahoo geeft als excuus dat de markt verdeeld is over Do Not Track en er nog altijd geen universele standaard is afgesproken, wat volgens één van de bedenkers van Do No Track mede komt door tegenwerking van de advertentie-industrie. Gepersonaliseerde advertenties leveren meer op dan ongerichte advertenties, maar zouden door Do Not Track niet meer getoond kunnen worden.
Yahoo laat weten dat gebruikers hun privacy nog wel via Yahoo zelf kunnen beheren, maar hiervoor is een Yahoo-account vereist. "De privacy van onze gebruikers blijft een topprioriteit van ons", zo besluit het Yahoo Privacy Team.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.