De uitspraak van Symantec dat anti-virus dood is, is sterk overdreven, zeker voor consumenten. Dat zegt Vincent Steckler, CEO van het Tsjechische anti-virusbedrijf Avast. Symantec liet eerder deze week weten dat traditionele virusscanners niet meer in staat zijn om computers adequaat te beschermen.
Volgens Steckler heeft deze uitspraak vooral betrekking op bedrijven en gaat die niet op voor consumenten en kleine bedrijven. "Bedrijven vertrouwen op meerdere defensielagen en anti-virus is één van die lagen. Anti-virus is een breed spectrum en wordt dan ook vaak door andere producten gecomplementeerd, zoals producten die tegen gerichte aanvallen moeten beschermen waar bedrijven zich zorgen over maken."
De situatie zou voor zowel consumenten als het MKB heel anders zijn. "Klanten hebben meestal geen meerdere beschermingslagen. Ze hebben er één, hun anti-virusproduct", stelt Steckler. Het gaat hier allang niet meer om de virusscanners van jaren geleden, maar om producten die veel meer bescherming bieden, via firewalls, sandboxing en virtualisatie. De naam "anti-virus" zou echter nog steeds worden gebruikt omdat klanten die kennen.
"Daarom vinden we dat anti-virus voor consumenten helemaal niet dood is. Verre van", merkt de CEO op. "Dus ja, de uitspraak dat anti-virus dood is, is sterk overdreven. Anti-virus en aanvullende diensten zijn een noodzaak in de onveilige omgeving van vandaag de dag, zowel voor consumenten als bedrijven."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.