image

Politie waarschuwt voor toename skimming

donderdag 8 november 2012, 11:21 door Redactie, 15 reacties

De politie waarschuwt de inwoners van Friesland, Groningen en Drenthe voor skimming waarbij criminelen pinpassen kopiëren. De laatste maanden is in de drie noordelijke provincies een toename te zien van deze vorm van bankpasfraude. Niet alleen in de noordelijk provincies, maar ook landelijk is een toename van deze vorm van bankpasfraude te zien, aldus de politie.

Skimming vindt voornamelijk plaats bij onbemande tankstations maar vindt in sommige gevallen ook bij enkele geldautomaten van banken plaats. De afgelopen weken, onder andere in Leeuwarden, IJlst, Gorredijk en Heerenveen, deden soortgelijke gevallen van skimming voor bij geldautomaten. De politie vraagt consumenten om oplettend te zijn bij het invoeren van de bankpas.

Geldgleuf
"Blijft deze in de geldautomaat vastzitten, waarschuw de politie en blokkeer dan uw bankpas. In andere gevallen merkt u niets mits u op de geldgleuf let. Deze wordt over de originele geldgleuf geplakt en het geheel ziet er dan 'dikker' uit dan normaal."

Om de pincode te achterhalen wordt een camera in de geldgleuf aangebracht die tijdens het invoeren de pincode registreert. In de pasmond is een apparaatje aangebracht dat de magneetstrip van de bankpas kopieert. "Met al deze gegevens wordt door criminelen geld van uw bankrekening gehaald", aldus de politie.

Afname
In september liet de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) nog weten dat het aantal gevallen van skimming aan het afnemen was. Volgens de NVB is dit vooral te danken aan de invoering van de EMV-chip. De schade door skimming daalde in de eerste helft van dit jaar van 24,1 miljoen euro naar 18,2 miljoen euro, een daling van 24%. In heel 2011 bedroeg de schade door skimming 38,9 miljoen euro.

Dat skimming ondanks het nieuwe pinnen nog steeds voorkomt is vooral te danken aan betaalautomaten in de parkeersector en bij onbemande tankstations. Daar verdwijnt de pas nog geheel in de paslezer waardoor de magneetstrip nog steeds kan worden gekopieerd.

Reacties (15)
08-11-2012, 11:25 door Anoniem
Gewoon pinnen in het binnenland uitschakelen, dan is het probleem opgelost. Gewoon aangeven in welke gemeente je woont en dan kan je alleen daar pinnen.

Dat is de veiligheid anno nu.
08-11-2012, 11:28 door Anoniem
Maar we hadden nou toch die chip? Dan zou skimmen toch niet meer gaan?
Ik heb al her en der gevraagd, kan ik nou de magneetstrip van mijn kaart demagnetiseren of eraf krabben,
of is dat ding nog ergens voor nodig. laten de banken of de politie DIE informatie een keer geven.
Als iedereen zijn magneetstrip verwijdert is dit probleem weg.
08-11-2012, 11:40 door Anoniem
Want pinnen is zoveel veiliger dan contant. Beter voor je privacy ook.
08-11-2012, 11:41 door Anoniem
Goede tip om op te blijven letten, geen punt.
Maar als elke automaat weer een andere pas-mond heeft en ook bij tijd en wijle nog eens vervangen wordt door een andere, dan is herkenbaarheid natuurlijk ver te zoeken.
Nee, dan beter de 'contactloze' chip, dan hoeft een crimineel niet meer bij de automaat toe te slaan maar kan hij direct een apparaatje (vermomd uiteraard) langs je broekzak halen.
Zolang we blijven werken aan veranderingen en geen aandacht schenken aan de beveiliging komen we niet ver.
08-11-2012, 11:51 door Anoniem
ja, tuurlijk is het veiliger dan contant. De bank weet wanneer jij waar was en de supermarkt weet wat jij allemaal gekocht hebt. Dat weet je ziektenkostenverzekeraar over 5 jaar ook, dus jij kunt niet meer frauderen met 'gezond leven'. Dat is voor je eigen veiligheid. Toch?

Ben ik nou de enige die alles cash betaalt en 1x per maand cash uit de muur haalt?
08-11-2012, 12:18 door Anoniem
@11:51
Neehoor je bent niet de enige, je denkwijze is juist en zuiver.
Ik betaal ook alles, zoveel mogelijk contant, en dat zouden meer mensen moeten doen !
91% geld is virtueel.(Tier I)
08-11-2012, 13:41 door Anoniem
precies, nu allemaal aan de geinplanteerde chip.
08-11-2012, 14:20 door Anoniem
Door Anoniem: precies, nu allemaal aan de geinplanteerde chip.
08-11-2012, 15:54 door AdVratPatat
Door Anoniem: ja, tuurlijk is het veiliger dan contant. De bank weet wanneer jij waar was en de supermarkt weet wat jij allemaal gekocht hebt. Dat weet je ziektenkostenverzekeraar over 5 jaar ook, dus jij kunt niet meer frauderen met 'gezond leven'. Dat is voor je eigen veiligheid. Toch?

Ben ik nou de enige die alles cash betaalt en 1x per maand cash uit de muur haalt?

Nee..!, alles wat ik cash kan doen betaal ik cash. Is nog goed voor de weerstand ook :p

Maar voor het parkeren gebruik ik altijd pre-paid chipknip kaarten, en het pinnen zelf doe ik alleen nog maar bij bank vestigingen. Het schijnt dat er ook anonieme pre-paid kaarten zijn voor het OV, maar dat weet ik niet zeker.
08-11-2012, 16:33 door Anoniem
Door Anoniem: Ben ik nou de enige die alles cash betaalt en 1x per maand cash uit de muur haalt?
Als jij mij bent dan ja. En een hoop ouderen, voor de veiligheid: Kaart ontfutseld of geskimd worden is risico van hele rekening geplunderd. Twintig euro kwijt is twintig euro kwijt.

Ondertussen wordt je langzamerhand weggemarginaliseerd met je oh-zo-gevaarlijke want interpedoterreurcriminele contante geld. Nu weer de appie. Die daarmee minstens één klant kwijtgeraakt is. De alternatieven zijn een stuk verder fietsen, maargoed dan sterf ik tenminste goed getraind van de honger.

Nu nog genoeg medestanders die winkeliers vertellen dat we hun risico op onze privacy én onze veiligheid afwentelen een beetje moe zijn.

Door AdVratPatat: Maar voor het parkeren gebruik ik altijd pre-paid chipknip kaarten, en het pinnen zelf doe ik alleen nog maar bij bank vestigingen.
Zo'n chipknipkaart heeft een uniek uitleesbaar serienummer en als het een beetje meezit dan kun je de laatste N transacties uitlezen. Je zou ze dus regelmatig moeten wisselen. En verder hebben ze hetzelfde euvel als vrijwel alle vergelijkbare kaarten inclusief de toch zo overtuigend marktwinnende ov-chipkaart, namelijk dat geld eropzetten neerkomt op weggooien mits je toevallig later die kaart nog kan gebruiken. Er blijft dus nogal wat in hoekjes en gaatjes kleven.

Het schijnt dat er ook anonieme pre-paid kaarten zijn voor het OV, maar dat weet ik niet zeker.
Zolang je TLS maar op hun mooie ogen gelooft dat wat zij zeggen dat "anoniem" is ook inderdaad in de buurt komt van anoniem.

Oh, en opladen altijd met contant want anders hangt je pinpasnummer aan je chipknippas danwel je ov-chipkaart.
08-11-2012, 16:54 door Anoniem
Door Anoniem: precies, nu allemaal aan de geinplanteerde chip.
Alles dringt men sluips gewijs op door machtsmisbruikers kapilalistenen onderdrukkers,
niemand mag nog een eigen wil of prive hebben,Alles door de fasisten.
08-11-2012, 17:22 door Anoniem
oplossing: pak je oude pas (#1) die verlopen is. druk daar de chip uit. druk ook de chip uit je huidige bankpas (#2) en plaats die in het overgebleven gat van je oude verlopen bankpas. gebruik eventueel wat lijm of plakband om hem vast te zetten.
Nu heb je twee passen.
#1 gebruik die voor al je betalingsverkeer in NL en buitenlandse EMV automaten. Er zit immers een goed chip op
#2 gebruik die in het buitenland op geldautomaten die geen EMV ondersteunen.

In NL kun je in ieder geval niet meer geskimmed worden, want ze copieren je oude magneetstrip en kijken je huidige pincode af. En die matchen niet bij elkaar. Alleen in het buitenland een beetje oppassen op niet-EMV automaten.
08-11-2012, 19:26 door Anoniem
Nee we moeten terug naar de schelpen, peper en zout ruil... Kom nou. De bevolking beter voorlichten over hoe alles werkt daar heb je meer aan. Als je dat alleen al doet zal het misschien beter werken. En geen paniek zaaien zoals nu nergens voor nodig.
08-11-2012, 23:56 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
09-11-2012, 10:01 door Anoniem
Door AdVratPatat:
Door Anoniem: ja, tuurlijk is het veiliger dan contant. De bank weet wanneer jij waar was en de supermarkt weet wat jij allemaal gekocht hebt. Dat weet je ziektenkostenverzekeraar over 5 jaar ook, dus jij kunt niet meer frauderen met 'gezond leven'. Dat is voor je eigen veiligheid. Toch?

Ben ik nou de enige die alles cash betaalt en 1x per maand cash uit de muur haalt?

Nee..!, alles wat ik cash kan doen betaal ik cash. Is nog goed voor de weerstand ook :p

Maar voor het parkeren gebruik ik altijd pre-paid chipknip kaarten, en het pinnen zelf doe ik alleen nog maar bij bank vestigingen. Het schijnt dat er ook anonieme pre-paid kaarten zijn voor het OV, maar dat weet ik niet zeker.

Die zijn er al jaren .
Ik Gebruik ze ook al jaren alleen zorgen voor voldoende saldo op je kaartje en met munt geld betalen.
Nooit problemen mee gehad.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.