Google en Facebook zijn actief bezig om oplichters aan te pakken die zich als helpdeskmedewerker van bekende bedrijven voordoen en zogenaamd allerlei computerproblemen oplossen. In tegenstelling tot de "cold call" scam waarbij mensen thuis worden gebeld, gaan deze scammers via advertenties te werk.
Via advertenties op zowel Google als Facebook wordt er reclame voor de "tech support" gemaakt. In werkelijkheid gaat het om scammers die slachtoffers voor niet bestaande problemen waarschuwen en soms software laten downloaden waardoor de oplichters volledige controle over de computer krijgen. In eerste instantie stonden Google en Facebook deze advertenties gewoon toe, maar na klachten van gebruikers besloten beide bedrijven op te treden.
Informatie van mensen die klagen wordt nu gebruikt om probleemadvertenties te ontdekken en te blokkeren. In sommige gevallen worden de telefoonnummers in de advertenties zelf door medewerkers van Google gebeld, om te kijken of het inderdaad om een scam gaat. Aan de hand van de advertenties en adverteerdersaccounts maakten zowel Google als Facebook een profiel dat nu wordt gebruikt bij het beoordelen en goedkeuren van advertenties. Daarnaast vindt er ook nog een handmatige controle plaats.
Sinds beide bedrijven met het controleproces begonnen zijn van meer dan 4.000 verdachte adverteerders de accounts opgeheven, die naar meer dan 2400 techsupportsites wezen. Dat meldt TrustInAds, een organisatie die zich inzet tegen kwaadaardige advertenties. Volgens de organisatie hebben de maatregelen van Facebook en Google een grote impact op de scammers, maar zoeken die nog altijd naar nieuwe manieren om de filters te omzeilen. Gebruikers krijgen dan ook het advies altijd waakzaam te blijven en als ze een helpdesk bellen eerst te achterhalen om welke partij het gaat.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.