image

Inlichtingendiensten / Nederlandse tapkamers lek

maandag 25 november 2002, 10:23 door Redactie, 9 reacties

Er zijn sterke aanwijzingen dat de Israëlische geheime dienst Mossad in staat is tapkamers van de Nederlandse inlichtingendiensten en de politie af te luisteren. De Mossad zou informatie naar zich toe kunnen trekken omdat de Nederlandse afluistercentrales zijn voorzien van apparatuur van Comverse Infosyses, een Israëlisch bedrijf. (Trouw)

Reacties (9)
25-11-2002, 11:05 door Anoniem
Wat een onzin, heeft iemand wel eens becijferd om hoeveel informatie het gaat. Bovendien, wat is de waarde van deze informatie? Het merendeel van deze tap informatie heeft betrekking op kleine en middel criminaliteit en niet op terrorisme.

Het is inderdaad juist dat de Comverse-apparatuur een soort blackbox is dat en dat uitsluitend Israëlische onderhoudsmonteurs toegang hebben. Wat is hier nieuw aan? Koop maar eens een wasmachine van een gerenommeerd merk dan zul je zien dat de garantie vervalt als anderen dan de dan de door het merk aangewezen monteurs aan de wasmachine sleutelen.
25-11-2002, 11:14 door Anoniem
Originally posted by Ronald E
Wat een onzin, heeft iemand wel eens becijferd om hoeveel informatie het gaat. Bovendien, wat is de waarde van deze informatie? Het merendeel van deze tap informatie heeft betrekking op kleine en middel criminaliteit en niet op terrorisme.

Het is inderdaad juist dat de Comverse-apparatuur een soort blackbox is dat en dat uitsluitend Israëlische onderhoudsmonteurs toegang hebben. Wat is hier nieuw aan? Koop maar eens een wasmachine van een gerenommeerd merk dan zul je zien dat de garantie vervalt als anderen dan de dan de door het merk aangewezen monteurs aan de wasmachine sleutelen.

Ik vind het toch wel een verschil of iemand mijn vuile onderbroeken kan zien, of dat ze gegevens van Nederlandse staatsburgers naar Israel vervoeren. Comverse is al zo vaak in opspraak geraakt dat ze zich nu voor sommige activiteiten maar Verint noemen.
25-11-2002, 12:15 door Anoniem
Het is helaas bekend, dat inlichtingendiensten graag "aan de tafel van de tegenpartij" willen zitten om zo op de hoogte te zijn van de belangrijkste geheimen.

Al in de Tweede Wereldoorlog had een Scandinavische inlichtingendienst het voorelkaar gekregen om met de allernieuwste technologie, de persoonlijke gesprekken van Adolf Hitler af te luisteren in zijn prive-vertrekken. Zo werd er onlangs nog een dergelijke "tape" op televisie afgedraaid, waarbij de dictator de reden gaf, waarom er op 5 mei 1940 in Nederland werd binnengevallen.

In de huidige situatie is het niet anders: ook tegenwoordig proberen inlichtingendiensten - waar ook ter wereld - binnen te dringen en "mee te luisteren" op zoek naar de beste informatie.
25-11-2002, 16:40 door Anoniem
Het is van de gekke dat
1: Israeliers naar believen kunnen kopiëren wat er in die tapdozen zit.
2: Israeliers naar believen kunnen modifieren wat er in die tapdozen zit.
3: er in Nederland rechters zijn die deze onverifiëerbare hoop stront als bewijsmateriaal durven aanmerken.
25-11-2002, 21:31 door Anoniem
Het lijkt me toch een ernstige zaak als dit waar zou zijn. De vraag is wie precies hiervan op de hoogte is of was. De minister? Een onderonsje tussen inlichtingendiensten? In dat laatste geval is het politiek dynamiet.

In ieder geval is het niet toelaatbaar dat er een vreemde mogendheid met medeweten van de AIVD in Nederland spioneert. Het gaat dan niet alleen om terrorisme bestrijding (dat wordt langzamerhand een beetje een dooddoener) , maar ook om economische spionage.
Je laat ook niet een ander land troepen stationeren op je eigen grondgebied omdat de generaals onderling dat zo bedacht hebben.
Hoewel we een Europees land zijn, zijn we nog steeds autonoom.
26-11-2002, 02:30 door Anoniem
Grappig dat iedereen het direct voor waar aanneemt. Wat een Telegraaf verhaal. Er zou in de VS veel ophef over geweest zijn maar een zoekactie bij enkele grote Amerikaanse news-sites levert niets op.

Welke aanwijzingen zijn er?

Laat de pers zich soms weer eens voor het karretje spannen van een advocaat?
26-11-2002, 08:49 door Anoniem
Er is al een paar keer keihard aangetoond dat het niet te bewijzen is dat wat er op die tapdozen staat niet stiekem is aangepast.

Hieraan toegevoegd dat alleen mensen van Comverse eraan mogen klooien (en een politieagent die over hun schouder meekijkt heeft echt zin ;-), plus rechters die klakkeloos alles slikken wat hen door het OM en de diverse beveiligingsinstanties wordt medegedeeld en je hebt een bewijsmateriaalvervaardigingsmachine.
26-11-2002, 15:05 door Anoniem
Originally posted by Unregistered
Grappig dat iedereen het direct voor waar aanneemt. Wat een Telegraaf verhaal. Er zou in de VS veel ophef over geweest zijn maar een zoekactie bij enkele grote Amerikaanse news-sites levert niets op.

Welke aanwijzingen zijn er?

Laat de pers zich soms weer eens voor het karretje spannen van een advocaat?


Precies: grote onzin en wellicht commercieele stemmingmakerij!
26-11-2002, 16:51 door [Account Verwijderd]
Hiermee is weer overduidelijk aangetoond dat black-box neit geschikt is voor toepassingen op het gebied van beveiliging.
Er kan niet worden aangetoond dat er mee is geknoeid, maar ook niet dat er niet mee is geknoeid. De discussie gaat nu over geloven we dit wel of geloven we dit niet. Dit is onwenselijk als het om beveiliging gaat.

Ik ben altijd voorstander geweest van het `Crystal-box' model, waarbij de werking van het mechanisme aantoonbaar is. Dit geldt met name om toepassingen op het gebied van beveiligng. Het Open Source model biedt deze openheid.

Het is evident dat de inhoud van de afgeluisterde informatie confidentieel is. Maar de wijze waarop de informatie verkregen is moet controleerbaar ziijn. Zoniet, dan is de verkregen informatie in feite waardeloos.

Ten slotte: Wie weet welke achterdeurtjes er in FireWall-1 (van het Israelische CheckPoint) zitten?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.