Privacyactivisten waarschuwen consumenten voor het groeiend aantal fitness trackers en bijbehorende apps die verschijnen en allerlei gevoelige gegevens verzamelen. Zo wijzigde onlangs nog fitness tracking-app Moves het privacybeleid nadat het door Facebook was overgenomen.
De app gebruikt de bewegingssensoren die in de smartphone zijn ingebouwd en gps-informatie om de locatie en activiteiten van de gebruiker bij te houden. Aan de hand van verschillende algoritmen kan de app verschillende soorten oefeningen herkennen, zoals fietsen of hardlopen en de afgelegde afstand en het aantal verbrande calorieën berekenen.
Het privacybeleid stelde eerst dat Moves de informatie van gebruikers niet met derde partijen zou delen, maar na de overname door Facebook werd dit veranderd. Nu staat er dat informatie van gebruikers, waaronder persoonlijk identificeerbare informatie, met partners kan worden gedeeld om de dienstverlening te verbeteren.
Privacyactivisten zien de ontwikkelingen met lede ogen tegemoet. "Dit is echt, echt een privacynachtmerrie", zegt Deborah Peel van Patient Privacy Rights. Ze stelt dat de meeste gezondheidsgegevens die de apps verzamelen niet beschermd zijn en steeds waardevoller voor dataverzamelings- en advertentiebedrijven zijn. "Het is de waardevolste informatie in het digitale tijdperk."
Ze krijgt bijval van Jeffrey Chester van het Center for Digital Democracy. Hij merkt op dat apps die informatie over de levensstijl van mensen verzamelen straks een goudmijn zullen zijn. "Ze willen letterlijk je bewegingen op een veel meer gedetailleerde manier weten en hebben businessmodellen gemaakt die op dit soort zeer indringende lokale datatracking gebaseerd zijn."
Dataverzamelings- en advertentiebedrijven hebben al toegang tot veel gegevens van consumenten, maar fitness-apps hebben de potentie om meer directe en betrouwbare informatie te verstrekken en in groter detail. Iets wat volgens Chester vergaande gevolgen kan hebben als de informatie wordt verzilverd.
"Informatie over de meest intieme gezondheidstoestand van consumenten zal aan de hoogste bieder worden verkocht", vreest Chester. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om werkgevers en hypotheekaanbieders, die de informatie vervolgens zullen gebruiken bij het beoordelen van mensen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.