Europol waarschuwt voor niet lezen van EULA's van Software producten
Dat is de zinvolle waarschuwing die ik van een dergelijke organisatie had willen horen.
1) -
Wanneer je betaalt voor een product kan je nog steeds daarnaast het product zijnHet één sluit het ander niet uit.
-> verplicht' EULA's LEZEN voor de consument!
-> verplicht scannen op Privacy
Zeker van antivirus producten, allemaal, betaald of onbetaald
De tijd dat je een software product gebruikt is vele malen langer dan het lezen van een ondoordringbaar Eindgebruikers overeenkomst (Eula) van 10 of twintig pagina's kost. Doe het toch maar, geen excuus!
* Tip : Kopieer de tekst naar een tekstverwerker en breng eerst eens alinea's en witregels aan.
Dat helpt al een stuk bij het doornemen van het Eula.
2) - Misbruik bij Open Source producten kan makkelijker ontdekt worden dan bij Closed Source.
Of het ook altijd gebeurt is een andere discussie.
Open Source kan dus veiliger zijn omdat het je in staat stelt te controleren wat iets doet op je systeem. Bij Closed Source is dat uitgesloten.
3) - Closed Source eigenaren hebben een ander accent in de agenda : geld verdienen!
Geld verdienen willen verdienen is niets mis mee, het maakt je beleid wel kwetsbaarder voor koerswijzigingen door geboden verleidingen op extra inkomsten.
Privacy verliest het altijd van geld!
Waneer je een product gratis ontwikkelt met behulp van een open Source community support is eerder te zien wanneer er een spanningsveld optreedt en de koers in het nadeel van een consument verandert.
4) - Met Closed Source producten kan je Closed Agenda afspraken maken of Special Closed Source Requests doen.
Niemand weet of het gebeurt, niemand krijgt er zijn vinger achter.
Bits of Freedom (BOF) heeft het geprobeerd met een vragenlijst aan een antivirus software producenten.
Daar werd door slechts een paar op gereageerd, enkelen hebben hardop ontkend, duidelijk stelling genomen tegen het op verzoek van overheden overheids spyware/malware niet te detecteren.
De antivirus ontwikkelaars die niet zo'n lijst hebben ontvangen, daar zitten meer lokale bekendheden tussen, hebben zich voorzover bekend niet alsnog vrijwillig bij BOF gemeld of in de media laten weten op verzoek van overheden geen softwarematige aanpassingen te doen.
Stilte is niet altijd een goed teken, antwoord geven is geen garantie op de waarheid.
De opsporingsdienst stelt dat bedrijven dagelijks worden aangevallen en cybercriminelen regelmatig toegang tot netwerken krijgen.
5) - Europol zou er heel goed aan doen een sterk onderscheid te maken tussen protectie van bedrijfsomgevingen en particulieren, tussen oplossingen voor particulieren en bedrijven.
Dat zijn twee nogal verschillende werelden met andere problemen, ondanks de overlap op punten.
vitaal belang
6) - Van 'vitaal belang' is goede informatievoorziening, een juiste voorstelling van zaken en openheid, van die overheid en diensten.
Aan alle drie schiet het voortdurend tekort vanuit de georganiseerde controle en waarschuwingsdiensten. Wel bangmakerij, geen overtuigend onderbouwde argumenten op basis van exacte cijfermatige informatievoorziening.
Belangen en waarschuwingen krijgen, voor sommigen, meer het label bangmakerij uit eigen belang.
Daar is de consument niet mee geholpen en een overheid die burger vertrouwen verliest zeker ook niet.
"We zien te vaak dat mensen goedkope en eenvoudige ..
… PR statements en persberichten de wereld inslingeren waar of weinig van klopt, of elke nuance vanaf is.
Vanuit marketing oogpunt geeft dat altijd voorsprong op punten, eerste slag is een daalder waard.
Dat onthouden mensen, lekker simpel, werkt altijd. Kijk maar naar politieke debatten voor de nodige inspiratie.
Weerleggen van argumenten kost meer tekst en onthouden mensen niet. Punt voorlopig gewonnen,
klantenvertrouwen verloren.
7) - Waar is Europol het product van? Welke belangen dient Europol? Door wie wordt Europol nog meer betaald?
Als deze dienst niet gratis is is het goed te heroverwegen waar deze dienst wel voor nodig is en de taakstelling nader te specificeren.
Halen we het gratis consumentenadvies ervan af wat mij betreft. Want met gratis advies ben ik vast het product van een of andere belangengroep.
Commercie?
8) - Conclusie : grote verlammende consumenten spagaat verder gecreëerd.
De security industrie en overheid maakt consumenten bang met steeds alarmerende soms tegenstrijdige berichtgeving.
De consument heeft daardoor wel een besef dat het iets moet, snapt er steeds minder van en doet uiteindelijk vaak niets.
9)
Consument waarschuwt voor alarmerende berichtgeving Haal de kennis en expertise bij diegenen die je kunt vertrouwen, waar het eigenbelang in advies niet al te groot is en waarvan je denkt dat het advies gebaseerd is op goede actuele kennis van zaken.
En doe er dan wat mee, ook als het een keer niet helemaal gratis kan!
Gratis is niet altijd slecht, duur is niet altijd goed.
Besparen op wat kosten als je wist dat het acceptabel goed was is meestal een slecht idee, achteraf gezien en vaak dan te laat.
(denk ook weer eens aan je backups als je die nog steeds niet maakte, 50 euro voor een diskje, doe het nu maar een keer wel)