Google denkt dat het in de nabije toekomst gerichte advertenties niet alleen op computers en tablets zal tonen, maar ook op koelkasten, dashboards van auto's, horloges en brillen. Dat blijkt uit een brief die Google vorig jaar december naar de Securities and Exchange Commission (SEC) stuurde.
De beurswaakhond had Google gevraagd om de inkomsten afkomstig van mobiele apparaten vrij te geven. Getallen die de SEC wel van Facebook en Twitter ontving. Google stelde dat het geen zin heeft om de mobiele inkomsten apart te noemen, aangezien de definitie van mobiel "steeds blijft veranderen", zeker nu er meer en meer smart-apparaten verschijnen.
"Over een paar jaar kunnen wij en andere bedrijven advertenties op koelkasten, dashboards, thermostaten, brilglazen en horloges tonen, om maar een paar voorbeelden te noemen", aldus Google. "We verwachten dat in de toekomst gebruikers onze diensten zullen gebruiken en advertenties op een grotere verscheidenheid aan apparaten zullen bekijken, en dus zullen onze advertentiesystemen steeds apparaat-onafhankelijker worden."
De verwijzing van Google dat het ook advertenties op thermostaten wil laten zien ligt gevoelig. In januari besloot de zoekgigant Nest over te nemen, een leverancier van zogeheten slimme thermostaten. Nest probeerde gebruikers gerust te stellen dat het privacybeleid het gebruik van klantgegevens alleen toestond om de producten en diensten van Nest te verbeteren.
Nadat de Wall Street Journal de brief van Google aan de SEC had opgemerkt kwam de zoekgigant in actie. Het stelde dat het met de SEC contact zou opnemen om de tekst in de brief te verduidelijken. De brief zou zijn geschreven voordat Nest werd overgenomen en er zouden geen plannen voor advertenties op de thermostaten van Nest zijn.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.