Vanaf begin december gaat de ING klanten in sommige gevallen vragen om een extra code bij het inloggen in Mijn ING. Deze PAC-code (Persoonlijke Authenticatie Code) is een extra veiligheidsmaatregel van de bank die kan worden gevraagd in bepaalde situaties, bijvoorbeeld als er vanaf een computer wordt ingelogd waarmee de klant anders nooit internetbankiert.
"Met de PAC-code kunnen we indien nodig extra verifiëren of de persoon die inlogt ook de persoon is die hij of zij zegt te zijn. Bekende social media platformen en online e-maildiensten maken al geruime tijd gebruik van een vergelijkbaar systeem. Zij vragen een extra code ter verificatie als klanten op een andere locatie inloggen. Ook maken meerdere banken in het buitenland hiervan gebruik", zegt Max Mouwen, Directeur Verkoop en Service Internet.
Systeem
Het systeem treedt alleen in werking als klanten anders inloggen dan gebruikelijk. Dit kan bijvoorbeeld zijn als zij internetbankieren op hun vakantieadres. Klanten die gebruik maken van sms TAN, zullen de PAC-code per sms op hun mobiele telefoon krijgen.
Klanten die gebruik maken van een TAN-lijst, zullen binnenkort een nieuwe lijst ontvangen. Dit wordt een lijst met nieuwe TAN-codes en PAC-codes. De PAC-code wordt voor zowel particuliere als zakelijke klanten ingevoerd. De maatregel moet voor extra veiligheid zorgen, toch is er ook malware die dit kan omzeilen door de frauduleuze transactie direct vanaf de computer van het slachtoffer uit te voeren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.