Google is van plan om met een charmeoffensief het beschadigde imago in Europa op te poetsen. De afgelopen maanden kwam de zoekgigant herhaaldelijk onder vuur te liggen. Zo oordeelde de rechter onlangs dat het bedrijf moet accepteren dat Europeanen het recht hebben om vergeten te worden.
Iets wat als een grote verrassing voor Google kwam, erkent ook Google CEO Larry Page. "Ik had graag gezien dat we meer betrokken waren geweest bij een echt debat in Europa. Dat is één van de dingen die we hiervan leren, dat we een proces starten om echt met de mensen te gaan praten." Tegenover de Financial Times liet de Google-baas weten dat het bedrijf probeert om "meer Europees" te zijn en over privacy in een "meer Europese context" na te denken.
Volgens Hans de Zwart van Bits of Freedom begint het anti-Google-sentiment zich te verspreiden. Was het vroeger vooral een kleine groep die anti-Google was, nu beginnen steeds meer mensen dit te voelen. Een gevoel dat wordt versterkt dat alle aandacht voor de spionageprogramma's van de NSA. "Nu hebben we een helder argument waarom het een slecht idee is om data op een gecentraliseerde manier bij een Amerikaans bedrijf op te slaan", aldus Zwart tegenover de Associated Press. "Ik denk dat het eenvoudig is voor de NSA, als ze weten dat ik een Gmail-account heb, om daar alle data van te krijgen."
Google wil het tij echter keren en plaatste de afgelopen tijd allerlei vacatures voor lobbyisten in Milaan, Brussel, Berlijn en Rome. Die moeten de beleidsmakers met de boodschap van Google zien te bereiken. "Een groot deel van onze tijd zal in Europa worden gebruikt om te praten", merkt Page op. Google heeft op dit moment 7 lobbyisten in Brussel rondlopen, tegenover 16 van concurrent Microsoft.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.